Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rapport: "Plads til flere tog over Øresund" (2009) (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 6/1 2021, 09:13 (1178 dage siden) @ P.Jensen

Jo, men hvis man inde i folketinget finder ud af at den eneste måde for at få mere transitgods over på jernbane er at stille trækkraft til rådighed, vil det være nærliggende at et lille antal DSB-Vectron stilles til rådighed/udlejes/korttidsleases incl.
udstyr til at køre i Sverige.

Hvis vi nu leger med tanken, og for det første accepterer, at DSB ikke skal bruge de lokomotiver de har købt, og dernæst accepterer at lokomotiverne, som der ikke er svaret moms af, kan udlejes til kommercielle aktører, der skal betale moms - og endelig accepterer at staten også betaler for at lokomotiverne udrustes til kørsel til Sverige (DSBs EB er iøvrigt ikke godkendte til kørsel i Tyskland) - hvem skal så styre at hver enkel operatør kan låne? Hvilke vilkår er gældende og hvem skal betale den bod, som en operatør skal betale fordi hans tog bliver forsinket, fordi lokomotivet ankommer forsinket for en anden operatør?

Selv hvis man skulle komme så vidt (det kræver nok nogle års forberedelse), vil det være ganske sandsynligt, at en sådan ordning vil blive indklaget for EU, for her vil det være statslige midler, der anvendes til at konkurrere med andre togleverandører, leasingselskaber, exportvognmænd, færgerederierne på Østersøen osv osv.

En løsning der formentlig kunne implementeres, ville være at staten betaler "first of class" homologering af lokomotiver med ETCS + STM (Vectron, TRAXX, EuroDual, Effishunter , og derudover stiller STM udstyret gratis til rådighed med alle tilhørende dele - og så ændrer de kommercielle vilkår i aftalen om op til 50% støtte til installering af ETCS, så dén ordning kommer til at fungere som i Holland.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB F653Svenska-lok

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak