Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

OT - var: Rapport: "Plads til flere tog over Øresund" (2009) (Generelt)

af 1993matias ⌂, KH, 8/1 2021, 00:19 (1203 dage siden) @ mikedk2100

Det er muligt de er sat til det - spørgsmålet er så, om toget så først anses for afgået fra København H, når det kører fra ventepositionen mellem Kbh H og Vesterport, hvor et Øresundstog overhaler.

Afgangstiden i tjenestekøreplanen er det øjeblik toget sætter i gang fra perron. Skulle der være en "venteposition", som du kalder det, så skulle det fremgå af tjenestekøreplanen. De syv minutter, jeg nævner er altså fra perron på Kh til perron på Østerport.

[...]

Nå ja, vi passagerer kender jo ikke den rettidige afgang for regionaltogene med endestation Østerport fra hverken København H eller Nørreport, for det ønsker Banedanmark ikke at informere om på perronskiltene. Vi kan sikkert finde det på rejseplanen, hvis vi vil, ligesom vi kan finde den den rigtige ankomsttid til Østerport samme sted. Men det kunne nu være rart at have på perronskærmene, for så skulle vi jo kunne nøjes med at lægge 7 minutter til, og så burde vi være hjemme - måske endda 1 minut før :-D

(og ja jeg kender godt forklaringen - det er fordi Banedanmark så kan sende togene afsted, når der er plads, i stedet for på et fastsat tidspunkt)

Problemet med at lade tog afgå før tid fra Valby, Kh og Nørreport er, at der sjældent er plads til dem alligevel. Der kan sættes signal for to tog ad gangen fra Kh mod første signal mod Østerport, og det gør de meget ofte. Men herfra er det så kun et tog, der får lov at fortsætte. Er regionaltoget 1-2 minutter foran, så skal det alligevel holde og vente.
Jeg tror godt vi kan blive enige om, at ideen er fin, men resultatet er tosset.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak