Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

OT - var: Rapport: "Plads til flere tog over Øresund" (2009) (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 8/1 2021, 09:51 (1203 dage siden) @ krabsen

Uden at være opdateret på hvordan det er i dag, så var planerne fra K09 til og med K14 (K14 er stadig den køreplan med flest tog og højeste punktlighed :-)) generelt baseret på at tog, der fik lov til at afgå fra Valby og lign før tid også havde et planlagt ledigt spor på København H. Praksis kunne så vise noget andet.

Simuleringer af driften løste potentielle konfliktende togveje ned til 15 sekunders konflikt fra planlagt tid (ja, køreplanssystemerne, kan angive den præcise tid på sekundet på et givet sted overalt på nettet). Derudover blev der lavet meget grundige analyser, af hvilke tog, der kom til at holde for stop inden ankomst til Kh i praksis, og hvad det betød. Således blev køreplanen for tog 4513 (tidligt morgentog til Kalundborg) ændret, fordi krydsningen med et modkørende tog i Svebølle (eller Jyderup) forsinkede det modkørende tog med ca 1 minut, som det ikke indhentede undervejs, og dermed endte med at få et tog fra Kastrup til at holde for stop foran København H, fordi togvejen ikke nåede at blive fri...

Tillad mig at illustrere via nedenstående to billeder: Første billede viser den gennemsnitlige forsinkelse pr tognummer mellem Lufthavnen og Østerport for et tidsrum i 2011 - jeg kan ikke lige huske om det her er medianen eller gennemsnittet af det hele). Bemærk at der ikke bruges hele minutter. De data blev så brugt til at lave køreplanen i 2012, hvor samme udsnit ses på næste billede. Lignende blev lavet for andre strækninger, og jeg formoder da, at sådanne stadig laves, hvis det giver mening:
[image]

[image]

P.S: Tiden i tjenestekøreplanen er tidspunktet hvor dørene lukkes. Der er indregnet et reaktionstid fra dørene lukkes, og til dørerne ER lukkede og hjulet bevæger sig. Denne tekniske reaktionstid er litrabestemt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak