IC3 vs. Öresundstog (Generelt)

af ulca, fredag 08. januar, 2021, 20:26 (13 dage siden) @ Petteri

Jeg er elendig til litra, men skarp til den almen befolknings anvendelse af togtyper.

Er der stor forskel på at fremføre et IC3 tog vs et Öresundstog?

Evt også for togførens vedkommende, når det det gælder lokalbetjeningen af dørene?

Lidt hurtig regning på vægt og ydelse giver dette resultat: MF (IC3) 16,5 HK/ton ; ER (IR4) 16,9 HK/ton ; ET (Øresundstog) 18,2 HK/ton . Så umiddelbart kunne det tyde på at de to elektriske enheder kan accelerere hurtigere end IC3, hvilket vel er nyttigt når de oprindeligt var designet til regionaltrafik med flere stationer tættere på hinanden. Men det afhænger også af gearing og momentkurver. Hvad førerpladsen angår skulle den være nærmest identisk på alle tre, med blot de forskelle som er nødvendige af tekniske hensyn. Iøvrigt er det værd at bemærke at MF og ER kan køres i multiple, dvs flere tog fra én førerplads, i en blanding af dieseltog og eltog hvilket skulle være ret unikt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen