Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3 vs. Öresundstog (Generelt)

af Petteri, 9/1 2021, 19:00 (1192 dage siden) @ larsht

Så hvis man kender hele puslespillet er der helt sikkert en meget logisk forklaring.


Ja som det er nævnt i denne tråd køres 1307/1314 planmæssigt med IC3.

1314 er det sidste 13xx-tog der (under normale omstændigheder) ikke fortsætter til Sverige. Samtidigt ankommer 1314 så sent til Kastrup at det første 13xx-tog fra Sverige er lige på trapperne.

Tidligere har toget kørt med Øresundstog, men da 1314 altså ankommer lidt i en blindgyde betød det at togsættet ikke kunne bruges efter 1314 og dermed stod stille i hele morgenmyldretiden.

Derudover er landsdelstrafikken på dette tidspunkt af morgen ikke kommet rigtigt i gear, dette medførte at der holdt en IC3 der først skulle bruges i Lyn 31.

Ved at bruge denne IC3 i 1307/1314 kan man altså frigive et ekstra Øresundstog til morgenmyldretiden.


Det giver mening ift. anvendelsen som ICL, men hvert andet tog starter/slutter i Kastrup i dagtimerne, så der vil næppe stå et Øresundstog og "fise husleje af" hele dagen :) For hvis 1314 slutter i Kastrup, og kører videre senere som lyntog, hvor kommer dét tog, som skal køre retur til Nivå så fra? Det må så også været et MF eller ER4 togsæt, og jeg oplever sjældent andet end Øresundstog på strækningen om eftermiddagen.


Det kommer fra Sverige som beskrevet i tråden


Er det nu helt rigtigt? Alle Nivå togene starter og slutter i Kastrup, der er 20 minutters drift over broen (Helsingør-Hyllie) og (ca.) 10 minutters drift Kastrup-Hellerup.

Engang kørte der myldretidstog fra Nivå over til Sverige, men det har de så vidt jeg ved ikke gjort, siden Covid-19 lukkede grænsen, da DSB gik over til færre tog på grund af grænsekontrollen i spor 2. De har i hvert fald ikke kørt siden seneste køreplansændring, og hvis de kommer fra Sverige, så er det uden passagerer, ligesom togene tømmes i Kastrup, når de kommer fra Nivå.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak