Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg (Generelt)

af andersj, Aalborg, 9/1 2021, 19:35 (1195 dage siden) @ P.Jensen

Jeg havde læst den artikel, som angiver udretning af "sløjfen" m.v omkring Rendsburg - og som skulle give 18 minutter.

Men det er faktisk ikke der jeg vil hen. Når jeg undrer mig er det den nuværende gennemsnitshastighed på mellem 80 og 90 km/timen. Den ville vel også kunne hæves til måske 120 km/timen når det meste af strækningen har den strækningshastighed på 160 km. Vel og mærke for tog der kun har 1 eller 2 stop undervejs. Så ville man uden nogen investeringer kunne køre strækningen på omkring ½ time hurtigere end i dag.

På den inderste del før Altona er der 6 persontog/time maximalt i hver retning og det skulle ikke give problemer med hastigheder for et "danskertog" hver eller hver anden time. Det er vel kun fra før Altona til Hamburg HBH det går langsomt.

P.Jensen

Som der står i artiklen er der 19% køretidstillæg på strækning og køreplanen/kanalen mellem Padborg og Hamburg Hbf er den samme i dag som i 2014.
Men derfor kan der stadig være kanalkonflikter, og sådan som jeg lige kan se det er det RB61 fra Itzehoe der gør at "danskertogene" ikke kan ankomme tidligere.

Flensburg-Hamburg Hbf har mange bindinger, fordi der kører en del forskellige togsystemer på delstrækninger. Der er både regionaltog Flensburg-Hamburg der skal passe med sammenkobling af regionaltog Kiel-Hamburg i Neumünster. Så er der Husum-Kiel med 120 km/t langsomme Lint 41 der benytter hovedstrækningen mellem Jübeck og afgreningen syd for Rendsburg. Så er der regionaltogene fra Wrist og Itzehoe til hhv. Hamburg-Altona og Hamburg Hbf der stopper på alle stationer, samt Westerland-Hamburg og alle fjerntogene mellem Hamburg Altona og Hamburg Hbf.
Så skal der naturligvis også være plads på Hamburg Hbf, hvor ikke alle spor kan benyttes når toget skal videre ud på depotet til klargøring.
Dertil kommer godstog der skal passe ind med de tilgængelige overhalingsspor.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak