Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastighed Hamborg-Lübeck (Jernbanen i dag)

af My1202, 9/1 2021, 20:33 (1174 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg har set forslag til en Højhastighedsbane fra Lübeck og ind til Hamburg men den skal både igennem et grønt område og der skal laves en tunnel og med de miljø aktivister de har i Tyskland så bliver den bil ikke godkendt :-)

Men det var vist kun 10 minutter du kunne skæres af rejsetiden så de resterende minutter skal du finde andetsteds.


Et forslag som jeg også har sent nogle jubel fantaster foreslå er en direkte linie fra Køge Nord og ned til Rødby, vest om Køge og vest om Nykøbing.

Men den er rasende dyr der det forløb kræver en ny bro over Storstrømmen og en bro eller tunnel under Guldborgsund et sted nord for Nykøbing.


.
Interessant med de 10 minutter, har du en link? Ved du hvad hastighed der var foreslået?

Her kan man finde yderligere 15 minutter, uden at bygge nye baner:

1,8 minut: Delvis hastighedsopgradering 300 km/t Kbh.-Køge Nord-Kværkeby i forbindelse med kattegatforbindelsen

1,2 min: Sydlig omfartsbane i Ringsted med afgrening anlagt for 300 km/t.

3,5 min: Store dele af de 70 km bane Glumsø-Nykøbing F kan så vidt vide, uden store omkostninger opgraderes til 230 km/t. Derudover kan en hel del af banen opgraderes til 250 km/t. Regnes med en gennemsnitshastighed på 240 km/t kan 3,5 minut spares.

3,5 min.: Den kommende nye 35 km dobbeltsporede og næsten helt lige bane Nykøbing F-Rødby anlægges straks for 300 km/t og ikke kun 200 km/t.

1,5 min.: Femerntunnelen 18 km anlægges fra starten for 300 km/t.

ca. 3 min: Den i Tyskland allerede besluttede sænketunnel i stedet for Fehmern Brücke (inkl. reduceret køretidstillæg, da sænketunnelsen er dobbeltsporet, mens broen den erstatter er enkeltsporet).

1 min.: Reduceret køretidstillæg


Dermed mangler der kun 5 minutter i at nå ned på 2 timer. Måske kan de findes med hastighedsopgraderinger til 250 km/t i Tyskland på delstrækninger mellem Lübeck og Puttgarden.

(Naturligvis lidt vanvittigt at tale om hastighedsopgradering af en bane der ikke er anlagt endnu. - Men der er f. eks. håb om at man kan finde på at anlægge Nykøbing F - Puttgarden for 250km/t i stedet for 200 km/t. Rygter siger de har lavet beregningen og at det kun løber op i 850 mio. kr. for de 3 minutter det vil give. Da det skal finansieres af billisterne, er det nok ikke så svært at for politikerne at sige ja til. )

Fantasien fejler ikke noget.

Men det er vist yderst få rejsende som bekymrer sig om hvorvidt tog fra Københavns til Hamburg kan gøre turen 10-15 min. hurtigere.

Derimod er der rigtig mange daglige rejsende som ville værdsætte at deres pendlertog kunne spare 5-10 min.

Så fokus på de mange og ikke de få for hvem 10-15 minutter er rimelig ligegyldige.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB F500Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak