Hastighed Hamborg-Lübeck (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, lørdag 09. januar, 2021, 22:58 (13 dage siden) @ My1202

Fantasien fejler ikke noget.

Men det er vist yderst få rejsende som bekymrer sig om hvorvidt tog fra Københavns til Hamburg kan gøre turen 10-15 min. hurtigere.

Derimod er der rigtig mange daglige rejsende som ville værdsætte at deres pendlertog kunne spare 5-10 min.

Så fokus på de mange og ikke de få for hvem 10-15 minutter er rimelig ligegyldige.

.
Jeg har lige fået oplyst at nogen (staten?) for nogle år siden i dyre domme har betalt en dansk-tysk ekspertgruppe for at opstille senarier for hvordan man kan nå 2½, 2 og 1 time og 35 minutter Købehavn-Hamborg. Mig bekendt medvirkende til at opgraderingen af Ringsted - Rødby til 200 og ikke 160 km/t.

Nu kan man ikke direkte sammenligne besparelse for pendlere og fjernrejsende. For fjernrejsende er der tale om at konkurrere med fly, med deraf følgende massiv nedgang i CO2.

Med 2 timer kombineret med Stockholm-Ny Ellebjerg på 3 timer kan Stockholm-Hamborg nås på 5 timer, og dermed trække noget af flytrafikken væk her også. Se iøvrigt TEE 2.0 som er diskuteret andetsteds her på sitet.

https://ing.dk/artikel/femern-tunnel-vil-seksdoble-togtrafik-til-hamborg-168710

Men ellers er jeg da alt andet lige enig i at det er antallet af minutter x antal rejsende (+ antal nye rejsende som tiltrækkes pr minuts kortere rejsetid) der bør være udgangspunktet for opgraderinger.

Med den nuværende regering og 70% målet vil det nok fremover blive CO2 fortrængning pr investeret krone som tæller. Hvilket jo også er et fornuftigt mål.

--
Mvh Poul

Lokalbaner nedlægges i 2030 pga. selvkørende biler.
Alle nye baner bør anlægges for 300 eller 320 km/t.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Indsend billeder

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens - Juelsminde Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak

Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen