IC3 vs. Öresundstog (Generelt)

af AndreasM, søndag 10. januar, 2021, 16:08 (13 dage siden) @ ulca

Det er ikke helt utænkeligt, det samme har været nævnt omkring litra MF/FS (de danske IC2) som det siges anvender samme computersystem som ET.

;-)
Jeg ved ikke hvem der siger det, men hvis du gør, kan du hilse tilbage og sige det ikke er korrekt ;-)


Det skriver Benny Knudsen i sin bog "IC3 Det sidste danske togdesign" på side 81, citat: "Dette nye styresystem med en hovedcomputer, 2 førerbordscomputere og et antal distribuerede enheder så dagens lys i IC2. Systemet udviklede sig stærkt i 1990'erne og er brugt som togcomputersystem på den sidste togtype, der har lidt relation til Flexliner familien, nemlig Öresundstoget (DSB litra ET og SJ litra X31 og X32)." Så med samme computersystem burde det, teoretisk set, være muligt få styringen i de to typer til at samarbejde. Andetsteds i samme bog i en billedtekst på side 46 nævnes citat: "Privatbanernes IC2 og DSBs IC3 kan ganske vist kobles fysisk, men ikke styrings-mæssigt."

Det er, som andre også skriver, ikke korrekt for ET, der har tre hovedcomputere. Og de er ikke af samme generation som IC2 heller, hvilket måske skal udledes af sætningen "Systemet udviklede sig stærkt i 1990'erne". Ellers ved jeg ikke hvorfor han skriver som han gør, men det samme system er det altså ikke.

Hvis man fik dem til at snakke sammen, ville du så iøvrigt stadig have en udfordring i den manglende gennemgående bremseledning på ET.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DB CargoIndsend billeder

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen