Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Banedanmark mangler ikke penge! (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/1 2021, 11:52 (1173 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af Poul Brandt, 11/1 2021, 12:19

. [/color]
Dagens indtil videre morsomste indlæg
:-D :-D :-D

Det er til gengæld almindeligt kendt at BDK de senere år har haft et underforbrug på "vedligeholdelse og fornyelse" på op til 25% af det bevilgede. Det synes jeg ikke er så sjovt endda.
/Lasse

.
Der er vist tale om at man formelt lige låner lidt penge, til at fylde et lille hul op i 2020 finansloven, da man jo alligevel har tænkt sig at lave en komplet ny plan og bevilling for Banedanmarks
Fornyelse og vedligehold af jernbanenettet

Den budgetmæssige situation
Samlet for perioden 2015-2020 forventer Banedanmark et mindreforbrug i forhold til bevillingen
på ca. 450 mio. kr. Det var tidligere forventningen, at der ville være et merforbrug i perioden svarende til opsparingen på Banedanmarks finanslovskonto for fornyelse og vedligehold primo 2015
(540,1 mio. kr.), og at der derfor ikke ville være nogen tilbageværende opsparing ved udgangen af
2020. Især den aktuelle situation med begrænsede ressourcer til sikringsteknisk validering har dog
medført, at visse aktiviteter er udskudt til efter 2020.
De fremtidige økonomiske rammer for Banedanmarks fornyelse og vedligeholdelsesaktiviteter forventes fastlagt i forbindelse med en kommende Grøn mobilitetsplan.

Jf. afsnit 2.4 i Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2020

Mon ikke vi kan imødese fastlæggelse af en betragtelig udvidelse af bevillingen til fornyelse og vedligehold for de næste 5-10 år. Jeg vil tro Banedanmark får alt hvad de beder om, bare de kommer med en plan.
Der står jo nærmest direkte at det har de allerede gjort, og den er nu ved at blive indbagt i den Grønne Mobilitetsplan, som de kommende politiske forhandlinger kommer til at dreje sig om.

De forhandlinger starter antageligvis med at transportministeren kommer med et forhandlingsoplæg med en masse optioner. Herunder hvordan man finansierer det hele. Skal vi gætte: Bl. a. Storebæltsforbindelsen kommer til at bidrage med de næste 10 års overskud, med udsættelse af tidspunktet for at gælden er tilbagebetalt til følge.
Nå, det var vist et sidespor. :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak