Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Berigtigelse af misforståelse + lidt tankespind ... (Generelt)

af LHJ, 11/1 2021, 21:28 (1199 dage siden) @ Erling Pedersen

Men alligevel kan det undre.

Jernbanemuseet ved hvornår revisionerne kommer, hvorfor så ikke starte, år før med at samle penge ind og holde materiellet i revision.

Du har ret det er fint man har fundet ud at beholde HS 415, med snart er det som jeg tidligere har skrevet kun kolde og kedeligt materiel som står i Odense, hvor kustoderne med Steen Ousager i spidsen kan gå og støve af.

MZ 1401 forsvinder snart, S736 er for evigt sat kold, HS får vel samme tur, E991 kommer nok aldrig mere på skinner, R maskinerne er væk, kun My 1135 er nyrevideret og brugbar, for man ønsker jo ikke at slide på 1101 som jeg forstod !

Godt vi har de frivillige klubber som kan holde Damp og diesel materiel i drift. Den slags kan jo ikke bruges i Odense (Frivillige).

Forstå det dem som kan, jeg kan ikke !

Hilsen Erling Pedersen


God aften!

Med 3 måneder forsinkelsen må jeg vist hellere rette en misforståelse, som du gør dig skyldig i i ovennævnte kommentar;
det er ikke det, at "man har fundet ud at beholde HS 415", jeg udtrykker min anerkendelse for, thi det vidste vi jo på forhånd, at museet ville, da lokomotivet er jo defineret som "museumsgenstand". Nej, det jeg roser museet for, er beslutningen om ikke for enhver pris at ville ofre væsentlige dele af den historiske substans, blot for at holde maskinen - og tilsvarende S 736 - køreklar.

I stedet vil man satse på F 441, der også er "museumsgenstand", men som tilsyneladende kan holdes i drift uden alvorlige indgreb. Det lyder i mine ører fornuftigt.

Alternativt kunne man jo også vælge at sætte F 500 i køreklar stand i stedet for at skære den midt igennem. Den er kategoriseret som "rekvisit" og er således udset til at kunne tåle større indgreb og fornyelser (altså også gennemskæring), netop fordi man bevarer F 441 så original som muligt. Men det skal heldigvis andre end jeg afgøre - jeg tillader mig dog spagfærdigt at bemærke, at gennemskæring af et (damp-)lokomotiv forekommer mig at være en stærkt forældet teknik, når det gælder visualisering af lokomotivets funktionalitet ...:-|

vh
LH

PS (og rent tankespind): I virkeligheden ville det helt rigtige damplokomotiv til at trække rundt med glade børn og andre museumsgæster (når den slags atter bliver muligt) i museets SJS-skovvogn jo være det privatejede lokomotiv SJS H 68 "Gungner", der historisk set blot er en dublet til museets urørte, men velholdte Hs 363, der er "museumsgenstand". Lokomotivet - Gungner altså - er kosmetisk tilbageført til SJS-udseende og ville i lighed med F 500 sagtens kunne tåle hårdere og mere indgribende renoveringer ved blot at være "rekvisit". Nu er det, som sagt rent tankespind og forbandet nemt at tænke den slags tanker, når man sidder i sin lune stue langt fra både Odense og Gedser og i øvrigt ikke har, skal have eller vil få - noget at skulle have sagt mht. museets (eller andres ) dispositioner, så den ide lader vi nu hvile ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak