Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frost på letbanen (Generelt)

af jaer, 13/1 2021, 09:59 (1196 dage siden) @ Henrik Hansen

I følge historien i Ingeniøren, så er problemet at sporvognen ikke kan trække nok strøm - det lyder lidt mystisk. Er sagen i virkeligheden at sikringssystemet flipper ud, og tror der er en falsk besættelse?


Hvis der er rim imellem kulbanen og ledningen - bare få brøkdele af en millimeter - er der nok problemer med ledningsevnen, indtil eventuel varme får det smeltet, men de 750 V er ikke meget.

Henrik Hansens indlæg om 77 Hz problemer er intressante. Hvor kommer de 77 Hz fra?


De 77 Hz kommer fra fødekredsen til sporisolationerne.

Helt 'normale' sporisolationer bruger en DC-spænding til at detekterer om isolationen er besat. Hvis der bruges elektrisk materiel, hvor kørestrømmen er DC, som f.eks. på S-banen, så benyttes der sporisolationer med en AC-spænding, som oprindelig var 50 Hz på S-banen.

Da fjernbanerne begyndte at blive elektrificeret, så kunne der ikke længere benyttes 50 Hz til sporisolationerne. Frekvensen blev ændret til 77 Hz, som er immun overfor både DC og 50 Hz AC. For at beskytte sporisolationerne mod fejlvisning, så kobler hovedafbryderne ud, hvis der måles 77 Hz på kørestrømmen - sådan er det i hvert fald på S-banen og efter det er de samme sporisolationerne der bruges i spor tæt på Letbanen, så er det nok samme princip man anvender.

Jeg tror, at du misforstår Michaels spørgsmål.

Frekvensen på 77Hz er valgt for at undgå harmoniske svingninger mellem forskellige systemer. Det er de elektriske teorier, du skal have fat i omkring systemernes gensidige påvirkninger (det går let hen og bliver langhåret). Men et eksempel er, at for 50 Hz, så er en harmonisk svingning 100Hz, 150Hz, 200Hz osv... Hvis nu en af disse frekvenser var valgt i et tilstødende system, så kan der opstår en falsk overførsel til det tilstødende system.

/Jan


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak