Elasticitet - rejsetid og antal passagerer (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 13. januar, 2021, 11:45 (87 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, onsdag 13. januar, 2021, 12:12

Togets konkurrenceevne - ”En jernbane i vækst”
Kunde parametre og udvalgte instrumenter

Jeg fik kendskab til denne rapport for nylig. Den er nok mest for nørder, men den kan bruges til at kvalificere Lasses høkerregel om at 1% reduktion af rejsetid giver 1% flere passagerer.

Baseret på rapporten kan Lasses regel udbygges således:

For små rejsetidsforkortelser gælder: 1% reduktion af rejsetid giver 1% flere passagerer.

For store rejsetidsforkortelser gælder: 1% reduktion af rejsetid giver 2% flere passagerer.

Faktisk siger rapporten at når de langsigtede (10+ år) dynamiske effekter for store projekter tages i betragtning så nærmer det sig i nogle tilfælde 3% flere passagerer (TGV i Frankrig og Storebælt).

I rapporten angives at de store rejsetidsreduktioner har relativt større effekt fordi flere bliver opmærksomme når noget "spektakulært" sker. (Det bliver "markedsført").

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

3 flyttefirma tilbud

Danske privatbaner

Læs historien om:
Gjedser Jernbane
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen