Elasticitet - rejsetid og antal passagerer (Generelt)
Togets konkurrenceevne - ”En jernbane i vækst”
Kunde parametre og udvalgte instrumenter
Jeg fik kendskab til denne rapport for nylig. Den er nok mest for nørder, men den kan bruges til at kvalificere Lasses høkerregel om at 1% reduktion af rejsetid giver 1% flere passagerer.
Baseret på rapporten kan Lasses regel udbygges således:
For små rejsetidsforkortelser gælder: 1% reduktion af rejsetid giver 1% flere passagerer.
For store rejsetidsforkortelser gælder: 1% reduktion af rejsetid giver 2% flere passagerer.
Faktisk siger rapporten at når de langsigtede (10+ år) dynamiske effekter for store projekter tages i betragtning så nærmer det sig i nogle tilfælde 3% flere passagerer (TGV i Frankrig og Storebælt).
I rapporten angives at de store rejsetidsreduktioner har relativt større effekt fordi flere bliver opmærksomme når noget "spektakulært" sker. (Det bliver "markedsført").
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k