Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)
så vidt jeg husker har en eller flere her i forum nævnt at det som DSB tidligere har angivet;
Som beskrevet i beslutningsoplægget af august 2014 er de årlige meromkostningerne ved højhastigheds-tog 300-400 mio. kr. Det skyldes blandt andet, at højhastighedstog pr. sæde er væsentligt dyrere end fjerntog, jf. afsnit 6.5.
https://www.dsb.dk/globalassets/om-dsb/rapporter/fremtidens-tog/beslutningsoplag-for-fa...
side 34, er forældet.
Også noget om acceleration, hvor de tog som er på markedet i dag, er væsentligt bedre i acceleration, selvom de også kan køre stærkt?
JH
.
Ja. Faktisk er dagens 300 km/t højhastighedstog lige så gode til at accelerere som 200 km/t tog. I det mindste den slags tog som vil være relevante i Danmark, hvor vi (evt.) får relativt korte 300 km/t banestykker og derfor behøver flere banemotorer.
Højhastighedstog som jeg kender til kan start-accelerere 0,9 m/s/s. Men da de er stærkere motoriseret kan de holde startaccelerationen indtil omkring 100 km/t, mens det kommende DSB tog nok kun kan holde de 1,1 m/s/s indtil 60 km/t.
Man kan sige at DSBs tog kommer først fra start, men efter 60 km/t begynder højhastighedstoget at indhente det tabte.
Prisen på banemotorer og især effektelektronikken (pga. el-bilindustrien) hertil falder i pris i disse år.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k