Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 13. januar, 2021, 20:52 (97 dage siden) @ Jens Hansen

så vidt jeg husker har en eller flere her i forum nævnt at det som DSB tidligere har angivet;

Som beskrevet i beslutningsoplægget af august 2014 er de årlige meromkostningerne ved højhastigheds-tog 300-400 mio. kr. Det skyldes blandt andet, at højhastighedstog pr. sæde er væsentligt dyrere end fjerntog, jf. afsnit 6.5.

https://www.dsb.dk/globalassets/om-dsb/rapporter/fremtidens-tog/beslutningsoplag-for-fa...

side 34, er forældet.

Også noget om acceleration, hvor de tog som er på markedet i dag, er væsentligt bedre i acceleration, selvom de også kan køre stærkt?

JH

.
Ja. Faktisk er dagens 300 km/t højhastighedstog lige så gode til at accelerere som 200 km/t tog. I det mindste den slags tog som vil være relevante i Danmark, hvor vi (evt.) får relativt korte 300 km/t banestykker og derfor behøver flere banemotorer.
Højhastighedstog som jeg kender til kan start-accelerere 0,9 m/s/s. Men da de er stærkere motoriseret kan de holde startaccelerationen indtil omkring 100 km/t, mens det kommende DSB tog nok kun kan holde de 1,1 m/s/s indtil 60 km/t.
Man kan sige at DSBs tog kommer først fra start, men efter 60 km/t begynder højhastighedstoget at indhente det tabte.

Prisen på banemotorer og især effektelektronikken (pga. el-bilindustrien) hertil falder i pris i disse år.

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen