Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 13. januar, 2021, 20:52 (10 dage siden) @ Jens Hansen

så vidt jeg husker har en eller flere her i forum nævnt at det som DSB tidligere har angivet;

Som beskrevet i beslutningsoplægget af august 2014 er de årlige meromkostningerne ved højhastigheds-tog 300-400 mio. kr. Det skyldes blandt andet, at højhastighedstog pr. sæde er væsentligt dyrere end fjerntog, jf. afsnit 6.5.

https://www.dsb.dk/globalassets/om-dsb/rapporter/fremtidens-tog/beslutningsoplag-for-fa...

side 34, er forældet.

Også noget om acceleration, hvor de tog som er på markedet i dag, er væsentligt bedre i acceleration, selvom de også kan køre stærkt?

JH

.
Ja. Faktisk er dagens 300 km/t højhastighedstog lige så gode til at accelerere som 200 km/t tog. I det mindste den slags tog som vil være relevante i Danmark, hvor vi (evt.) får relativt korte 300 km/t banestykker og derfor behøver flere banemotorer.
Højhastighedstog som jeg kender til kan start-accelerere 0,9 m/s/s. Men da de er stærkere motoriseret kan de holde startaccelerationen indtil omkring 100 km/t, mens det kommende DSB tog nok kun kan holde de 1,1 m/s/s indtil 60 km/t.
Man kan sige at DSBs tog kommer først fra start, men efter 60 km/t begynder højhastighedstoget at indhente det tabte.

Prisen på banemotorer og især effektelektronikken (pga. el-bilindustrien) hertil falder i pris i disse år.

--
Mvh Poul

Lokalbaner nedlægges i 2030 pga. selvkørende biler.
Alle nye baner bør anlægges for 300 eller 320 km/t.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Danske privatbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen