Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af Frank Poulsen @, onsdag 13. januar, 2021, 22:06 (246 dage siden) @ Poul Brandt

Man anser det stadigt for meget naivt at tro man på samme bane kan køre blot 2 højhastighedstog på 250-300 km/h samtidig med 5-6 godstoge og diverse IC-tog og pendlertog pr. time.

Så ja - måske flere rejsende med højhastighedstoget - men givet langt færre med de andre passagertog som må vente på hrønt lys ligeså snart der er den mindste forsinkelse eller driftproblem.


Lige præcis! Jeg ville langt hellere se på hvordan vi kan lave flere pendlersystemer, pendler lyn for store sjællandske byer direkte, eller 1-2 stop maks, og standsende osv. End de 10 min hurtigere helt til Odense. Der er mange ting at tænke over, og ikke kun super hurtige lyntog.

.
Med 45 minutter København-Odense er rejsetiden ca. den samme som København-Hillerød, og langt mindre end til Holbæk. Odense må derfor komme til at blive anset for at være en vigtigere lokal pendler forbindelse end byer på Sjælland som ligger "længere væk" fra København.

Lidt polemisk. :-)

Men det giver jo ikke mening at det skal gå hurtigere mellem Odense og Kbh end fra Holbæk til Kbh... Det er jo det min pointe er. Folk skal jo stadig pendle fra de byer til hovedstaden for at arbejde. Måske nogle fra Slagelse ville pendle den anden vej, men de standser jo ikke dine super lyntog. Jeg vil da hellere arbejde på at skære tiden fra Holbæk, Næstved, Slagelse, osv ned med 10-15-20 min og/eller hyppigere afgange i myldretiderne. End jeg vil have 10 min hurtigere til odense fra Kbh. Og jeg tror ikke på der er plads til begge dele på de samme skinner, og så bliver det først for alvor meget dyrt med hurtigtogene!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1959

DSB plakat 1959
DSB plakat 1959 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen