Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 14/1 2021, 10:44 (1160 dage siden) @ Frank Poulsen

Man anser det stadigt for meget naivt at tro man på samme bane kan køre blot 2 højhastighedstog på 250-300 km/h samtidig med 5-6 godstoge og diverse IC-tog og pendlertog pr. time.

Så ja - måske flere rejsende med højhastighedstoget - men givet langt færre med de andre passagertog som må vente på hrønt lys ligeså snart der er den mindste forsinkelse eller driftproblem.


Lige præcis! Jeg ville langt hellere se på hvordan vi kan lave flere pendlersystemer, pendler lyn for store sjællandske byer direkte, eller 1-2 stop maks, og standsende osv. End de 10 min hurtigere helt til Odense. Der er mange ting at tænke over, og ikke kun super hurtige lyntog.

.
Med 45 minutter København-Odense er rejsetiden ca. den samme som København-Hillerød, og langt mindre end til Holbæk. Odense må derfor komme til at blive anset for at være en vigtigere lokal pendler forbindelse end byer på Sjælland som ligger "længere væk" fra København.

Lidt polemisk. :-)


Men det giver jo ikke mening at det skal gå hurtigere mellem Odense og Kbh end fra Holbæk til Kbh... Det er jo det min pointe er. Folk skal jo stadig pendle fra de byer til hovedstaden for at arbejde. Måske nogle fra Slagelse ville pendle den anden vej, men de standser jo ikke dine super lyntog. Jeg vil da hellere arbejde på at skære tiden fra Holbæk, Næstved, Slagelse, osv ned med 10-15-20 min og/eller hyppigere afgange i myldretiderne. End jeg vil have 10 min hurtigere til odense fra Kbh. Og jeg tror ikke på der er plads til begge dele på de samme skinner, og så bliver det først for alvor meget dyrt med hurtigtogene!

.
Odense er Danmarks 3. største by. Derfor er potentialet så stort, og derfor er der god økonomi i det.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak