Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af mikedk2100, 14/1 2021, 12:15 (1170 dage siden) @ My1202

Kan ikke lige finde det præcise tal for antal togrejsende.
Men i statistikbanken kan man se antal pendlere over f.eks. 50 km fra bolig til arbejde med bopæl i Odense.
Der var i 2018 11.500 af den slags rejsende (både bil, cykel og tog)

Fra Syd og Vestsjælland var der på tilsvarende måde (over 50 km mellem bopæl og arbejde ialt 23.800.

Så der er klart behov for bedre muligheder for pendlere på Sjælland end dem fra Odense!

Arh det synes jeg ikke man kan udlede af de tal. Det siger jo intet om, at de alle skal til København. Det kan lige så godt være rejser fra Stege til Næstved, Nakskov til Nykøbing F og fra Odense til Fredericia. Alle har over 50 km.

Jeg er ganske klar over, at der er trængsel på motorvejene ind mod København, men det nytter jo ikke noget at ville lave 10 minutters drift med hurtigtog fra Næstved til København, hvis folk kommer fra Stege, Stubbekøbing, Dalmose eller Rønnede og skal til København. Derfor er det vigtigt at få nogle tal for, hvor mange der rent faktisk vil kunne bruge en forbedret togdrift.

Og som en anden nævnte, så er Odense Danmarks 3. største by. Her er potentiale for at bo i Odense og arbejde i København. Noget som flere af mine kolleger allerede gør. De andre af mine kolleger, som bor udenfor København, men på Sjælland, bor så langt fra en station, at de ikke kunne drømme om at bruge det offentlige, uanset hvor hurtigt toget ville køre eller hvor ofte. De tager bilen, for den bringer dem fra hjem til job uden skift. Men det var selvfølgelig før coronaen vendte op og ned på alt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak