Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af My1202, 14/1 2021, 13:39 (1196 dage siden) @ mikedk2100

Arh det synes jeg ikke man kan udlede af de tal. Det siger jo intet om, at de alle skal til København. Det kan lige så godt være rejser fra Stege til Næstved, Nakskov til Nykøbing F og fra Odense til Fredericia. Alle har over 50 km.

Enig - men for det første er der alt i alt flest pendlere blandt borgere på Sjælland.
For det andet rejser mange - som du selv påpeger - nok fra Odense og vestpå. Så det totale antal pendlere fra Odense mod København er nok ret begrænset.


Enig i, at der er flest pendlere på Sjælland og mange af dem skal til København. Men det er ikke ensbetydende med, at toget er en mulighed for dem. Det er dit gætværk, at det totale antal pendlere fra Odense mod København er ret begrænset. Jeg ved det ikke, og efterlyser derfor nogle tal.


Jeg er ganske klar over, at der er trængsel på motorvejene ind mod København, men det nytter jo ikke noget at ville lave 10 minutters drift med hurtigtog fra Næstved til København, hvis folk kommer fra Stege, Stubbekøbing, Dalmose eller Rønnede og skal til København. Derfor er det vigtigt at få nogle tal for, hvor mange der rent faktisk vil kunne bruge en forbedret togdrift.


Men det er en god ide at lave hurtige tog fra Odense for nogle få tusinde medens 100.000 sidder fast på motorvejene på Sjælland i et forsøg på at komme til Københavnsområdet og alle har forlængst opgivet jernbanen med deres lange og ustabile driftforhold?


Jeg vil sådan set bare have nogle tal på, hvor mange af dem på motorvejen, der reelt er mulighed for at få over i toget.

Jeg ved der findes et sted hvor man kan se antal rejsende fra f.eks. Næstved station og se hvortil de rejser. Kan ikke finde den aktuelt.
Som jeg husker det er der (før Covid-19) omkring 6.000 daglige pendlere fra Næstved. Over Storebælt (men ikke kun fra Odense) var der omkring 15.000 daglige pendlere. Men der er jo ganske mange andre byer på Sjælland med jernbanestation. Så antal pendlere er meget større på Sjælland end dem som kører over Storebælt vil jeg stadig fastholde.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak