Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)
Lægger man de 5 tal sammen er der ca. 2,1 mill rejsende mellem Odense og København - der kører direkte - om året.
1,05 mill hver vej - 365 dage (selv om jeg godt er klar over at det varierer hverdag/week-end) - giver et tal lige under 3.000 rejsende hver vej hver dag.
Det giver ikke nogen kapacitetsproblemer....
P.Jensen
Nej - men det giver problemer hvis pengene bliver brugt uklogt på at bedre forholdene for relativ få fremfor de mange som på Sjælland - inklusive dem fra Fyn som ville have gavn af bedre forhold.
.
Som hovedregel investeres pengene hvor de gør mest samfundsøkonomisk gavn, man skelner ikke mellem hvor folk bor eller hvor de skal hen.
Hastighedsopgradering Ringsted-Odense er en af de bedste investeringer i nyere tid med 16% i "afkast".
Hastighedsopgradering Næstved-Køge var endnu bedre med 20% eller mere, så vidt jeg husker.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k