Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af mikedk2100, torsdag 14. januar, 2021, 15:45 (251 dage siden) @ My1202

Jeg ved der findes et sted hvor man kan se antal rejsende fra f.eks. Næstved station og se hvortil de rejser. Kan ikke finde den aktuelt.
Som jeg husker det er der (før Covid-19) omkring 6.000 daglige pendlere fra Næstved. Over Storebælt (men ikke kun fra Odense) var der omkring 15.000 daglige pendlere. Men der er jo ganske mange andre byer på Sjælland med jernbanestation. Så antal pendlere er meget større på Sjælland end dem som kører over Storebælt vil jeg stadig fastholde.

Jeg har nu heller aldrig påstået, at antal pendlere pendlere er mindre på Sjælland end fra Fyn. Jeg sætter spørgsmålstegn ved, om vi rent faktisk kan få flyttet særlig mange pendlere fra bilerne over i toget, selvom der investeres i hurtigtog og hyppigere afgange fra fx Næstved, Holbæk og andre større stationer. Folk skal jo også hen til de større stationer, og eftersom den kollektive trafik er ikke-eksisterende udenfor de de større byer og dem med lokalbane, så kan det kun ske med bil.

Og er man først i bilen, så tror jeg ikke på, at mange gider køre til Næstved (hvor der også er kø ind mod stationen) for at skifte til et tog. Men vi får jo se, når hverdagen er blevet normaliseret efter Covid-19, om Køge Nord rent faktisk fjerner nogen biler på Køge Bugt motorvejen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

DSB plakat 1959

DSB plakat 1959
DSB plakat 1959 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
3 flyttefirma tilbud

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen