Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af My1202, torsdag 14. januar, 2021, 16:02 (491 dage siden) @ Poul Brandt

Lægger man de 5 tal sammen er der ca. 2,1 mill rejsende mellem Odense og København - der kører direkte - om året.

1,05 mill hver vej - 365 dage (selv om jeg godt er klar over at det varierer hverdag/week-end) - giver et tal lige under 3.000 rejsende hver vej hver dag.

Det giver ikke nogen kapacitetsproblemer....

P.Jensen


Nej - men det giver problemer hvis pengene bliver brugt uklogt på at bedre forholdene for relativ få fremfor de mange som på Sjælland - inklusive dem fra Fyn som ville have gavn af bedre forhold.


.
Som hovedregel investeres pengene hvor de gør mest samfundsøkonomisk gavn, man skelner ikke mellem hvor folk bor eller hvor de skal hen.
Hastighedsopgradering Ringsted-Odense er en af de bedste investeringer i nyere tid med 16% i "afkast".
Hastighedsopgradering Næstved-Køge var endnu bedre med 20% eller mere, så vidt jeg husker.

Og så glemmer vi at et afkast på måske 10% ved et projekt kan være en dårlig ide fordi projektet grundet investeringen er så stor at 10 andre projekter ikke gennemføres, selvom de koster mindre, samlet gavner flere og måske kun giver et afkast på 5%?

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak