Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af steenth, 14/1 2021, 16:43 (1190 dage siden) @ My1202

Som hovedregel investeres pengene hvor de gør mest samfundsøkonomisk gavn, man skelner ikke mellem hvor folk bor eller hvor de skal hen.
Hastighedsopgradering Ringsted-Odense er en af de bedste investeringer i nyere tid med 16% i "afkast".
Hastighedsopgradering Næstved-Køge var endnu bedre med 20% eller mere, så vidt jeg husker.


Og så glemmer vi at et afkast på måske 10% ved et projekt kan være en dårlig ide fordi projektet grundet investeringen er så stor at 10 andre projekter ikke gennemføres, selvom de koster mindre, samlet gavner flere og måske kun giver et afkast på 5%?

Det her er småprojekter. Kraka lavet for et par siden en liste med alle undersøgte trafikprojekter. Og min bud at man kunne komme igennem hele listen på 10-15 år, som har en afkast over 4-5%, hvis sætte den årlige beløb til trafikinvesteringer lidt op - vi ligger i investeringsniveau i forhold fx Sverige. Man skal op på en Kattegat-forbindelse før det går ud over andre projekter på langt sigt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak