Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af steenth, torsdag 14. januar, 2021, 18:05 (152 dage siden) @ Poul Brandt

Som hovedregel investeres pengene hvor de gør mest samfundsøkonomisk gavn, man skelner ikke mellem hvor folk bor eller hvor de skal hen.
Hastighedsopgradering Ringsted-Odense er en af de bedste investeringer i nyere tid med 16% i "afkast".
Hastighedsopgradering Næstved-Køge var endnu bedre med 20% eller mere, så vidt jeg husker.


Og så glemmer vi at et afkast på måske 10% ved et projekt kan være en dårlig ide fordi projektet grundet investeringen er så stor at 10 andre projekter ikke gennemføres, selvom de koster mindre, samlet gavner flere og måske kun giver et afkast på 5%?

Det her er småprojekter. Kraka lavet for et par siden en liste med alle undersøgte trafikprojekter. Og min bud at man kunne komme igennem hele listen på 10-15 år, som har en afkast over 4-5%, hvis sætte den årlige beløb til trafikinvesteringer lidt op - vi ligger i investeringsniveau i forhold fx Sverige. Man skal op på en Kattegat-forbindelse før det går ud over andre projekter på langt sigt.


Her er også en liste over alle undersøgte projekter

Serviceeftersyn af jernbanen

Kraka's liste sammenligner projekter (der er også vejprojekter med) med de meste relevante oplysninger omkring økonomi.... man der mangler projekter, som endnu ikke er kommet på et stadie med økonomi,

Jeg tro det var ved den lejlighed dobbeltspor Køge-Køge Nord pludselig kom ind i den slags lister igen.

Der altid en række projekter, som undersøges. Jeg var også overrasker over, at den var kommer op igen...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen