Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 14/1 2021, 19:31 (1160 dage siden) @ Frank Poulsen

Hmmm.
Kan vi være enige om at det må være lige godt om 10 mennesker sparer 1 minut, eller 1 menneske sparer 10 minutter?
Samfundet som sådant har fået 10 minutter mere til rådighed (til fritid eller arbejder eller hvad man nu har lyst til).


Nej det kan vi ikke nødvendigvis være enige om. 1 menneske der sparer 10 min gør måske 1 menneske glad, men jeg vil hellere se 10 mennesker småglade frem for 1 menneske superglad...

Derudover kan den samlede værdi af de små projekter jo godt være større end de 10% afkast, som det ene projekt gav, selvom de hver for sig er mindre, ville alle 10 til sammen måske give mere, selvom de måske intet har med hinanden at gøre (kan være omfartsvej i thisted, Nakskov osv som intet har med hinanden at gøre eksempelvis), men samlet set vil det måske stadig give mere i de samfundsøkonomiske beregninger, men de vil jo aldrig blive sat sammen samlet set, fordi de intet har med hinanden at gøre. Derfor mener jeg stadig at nogle gange kan 10 små projekter som hver for sig giver mindre samfundsøkonomisk afkast være bedre end et stort.

Udover det jeg startede med at man kan mene at man hellere vil gøre flere lidt gladere end få meget gladere...

.
OK.
Så hellere bruge 5 mia. kr. på en ny metro for det gør 1 mio. mennesker mere glade, end bruge 5 mia. kr. på at reducere rejsetiden med 25% for 250.000 sjællandske pendlere.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak