Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro til Malmø (Trafikpolitik)

af Gæst42, 14/1 2021, 20:01 (1170 dage siden) @ andersj

Men hvorfor bruge 23 minutter når du kan nøjes med 10 minutter hvis forbindelsen bygges med 200 km/t-tog?

Hvordan vil du det ned på 10 minutter. Det tager lidt over 10 minutter fra lufthaven til Hyllie med 180 km/t med Øresundstog fra tunnellen start. Og X2000 kan køre med 200 km/t fra systemgrænsen på Peberholm...


Nu skal en "metro" jo ikke udgå fra Hyllie men fra Malmö C. I dag kører togene en kæmpe omvej fra Malmö C til København H.

Jeg har nok bare svært ved at forstå at man gerne vil bygge en over 20 km lang tunnel hvor man ikke skal kører hurtigere end 120.


Er der ikke en begrænsning på hastigheden for lightrail som metroen jo er i dag? Hvis den skal anlægges som traditionel jernbane vil det især på materielfronten betyde højere omkostninger. Den vil heller ikke kunne dele skinner med en anden metrolinje.

Jo det vil naturligvis være dyre, men tidsgevinsten bliver meget større og det er en af de vigtigste komponenter i en samfundsøkonomisk beregning.

Fordelen vil være at du også kan sende X2000 mfl. igennem en heavy rail tunnel og dermed skabe bedre plads til godstog på Øresundsbroen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB Ks276Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak