Kattegatforbindelsen igen-igen-igen (Generelt)
Tag jernbanen over en evt. Kattegatforbindelse. Det er en udgift på min. 60 mia. Kr
Hver gang vi berører Kattegatforbindelsen, dukker der altid en masse tal og meninger op, som ikke altid har bund i den virkelige verden.
Uanset om man "kan lide" Kattegatforbindelsen eller ej, kommer man ikke uden om, at de nyeste tal siger, at en ren vejforbindelse har en intern rente på ca. 6,8% og at en jernbaneforbindelse som tilvalgsløsning har en intern rente på ca. 0,3%. Så samlet er der tale om en god forretning, der vil bidrage positivt til samfundsøkonomien.
Venlig hilsen
Niels Henrik Holst
https://www.altinget.dk/misc/Strategisk%20analyse%20af%20en%20fast%20forbindelse%20over...
Ja vejdelen.
Men jernbanen vil kun med nød og næppe give et samfundsmæssigt bidrag og fratrækkes generne ved at andre områder komme til at lide under manglen på de 60 mia som det koster at forsyne forbindelsen med spor, ja så er det nok en negativ forretning.
Problemet er at man ikke tager hensyn til påvirkningen på de andre områder (færre tog over Fyn, større broafgift for biler eller fortsat broafgift ovet Store Bælt.)
.
I den virkelige verden kan du ikke anvende pengene fra jernbanedelen til andre projekter, da pengene skal komme fra bildelen. - Hvis man kun anlægger bildelen, vil man ikke begynde at hæve penge ud af forbindelsen, før den er (næsten) tilbagebetalt.
Enig. Men de min. 60 mia. Kr til jernbanen vil betyde enten længere tilbagebetalingstid eller højere broafgift.
Derudover vil det betyde at man i samme periode ikke kunne forvente at kære gratis over Stoe bælt.
Så erhvervslivet ville nok hellere have kortere tilbagebetalingstid eller lavere broafgift end det at kunne tiltrække arbejdskraft.
På meget lang sigt, 30 år eller så, er det en anden historie, for broen bliver naturligvis hurtigere tilbagebetalt hvis det kun er en vej.
--