Stop for lastbiltrailere over Storebælt (Generelt)

af Mo 568 @, torsdag 14. januar, 2021, 23:04 (86 dage siden) @ Henrik Hansen
redigeret af Mo 568, torsdag 14. januar, 2021, 23:24

Det er ikke overraskende for mig at der nu er tilløb til gentagelse af dødsulykken fra 2019. Anbefalingerne fra Havarikommissionen i rapporten efter ulykken i 2019 var for vage. I rapporten er der ikke en tydelig sondring mellem den direkte årsag (det som ses på ulykkesstedet) og de bagvedliggende årsager, som ledte frem til ulykken. Skal fremtidige uheld forbygges er det nødvendigt at der iværksættes korrigerende handlinger der er målrettet meget præcist, så de bagvedliggende årsager ikke optræder igen.

I hele Europa kører årligt omkring 200 000 transporter med lastvognstrailere læsset på lommevogne. Det er derfor bemærkelsesværdigt, at der har været flere tilløb til uheld i DB Cargo's meget begrænsede indenlandske trafik. Er der et generelt problem med låsen på de her lommevogne, burde der være et lang større antal uheld ude i Europa.

Der er meget som tyder på at problemet er håndteringen (læsning og læsseeftersyn før afgang) og vedligeholdelsen af disse vogne som kun kører regionalt i Danmark. En iagttagelse som Havarikommissionen også skriver om i sin rapport efter ulykken i 2019, men som Havarikommissionen undlod at kommunikere klart og tydeligt i anbefalingerne.

Det er muligt at der ikke kan rejses tiltale mod enkeltpersoner efter dødsulykken i januar 2019. Men det undrer mig at der ikke er rejst tiltale mod DB Cargo som firma. I medfør af DB Cargos’s sikkerhedscertificering har DB Cargo ansvaret for at det gods firmaet befordre er surret forsvarligt fast, så der ikke kan ske ulykker. Og det uanset vejrforholdene.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen