Stop for lastbiltrailere over Storebælt (Generelt)

af Svend @, torsdag 14. januar, 2021, 23:41 (86 dage siden) @ Mo 568

Det er ikke overraskende for mig at der nu er tilløb til gentagelse af dødsulykken fra 2019. Anbefalingerne fra Havarikommissionen i rapporten efter ulykken i 2019 var for vage. I rapporten er der ikke en tydelig sondring mellem den direkte årsag (det som ses på ulykkesstedet) og de bagvedliggende årsager, som ledte frem til ulykken. Skal fremtidige uheld forbygges er det nødvendigt at der iværksættes korrigerende handlinger der er målrettet meget præcist, så de bagvedliggende årsager ikke optræder igen.

I hele Europa kører årligt omkring 200 000 transporter med lastvognstrailere læsset på lommevogne. Det er derfor bemærkelsesværdigt, at der har været flere tilløb til uheld i DB Cargo's meget begrænsede indenlandske trafik. Er der et generelt problem med låsen på de her lommevogne, burde der være et lang større antal uheld ude i Europa.

Der er meget som tyder på at problemet er håndteringen (læsning og læsseeftersyn før afgang) og vedligeholdelsen af disse vogne som kun kører regionalt i Danmark. En iagttagelse som Havarikommissionen også skriver om i sin rapport efter ulykken i 2019, men som Havarikommissionen undlod at kommunikere klart og tydeligt i anbefalingerne.

Det er muligt at der ikke kan rejses tiltale mod enkeltpersoner efter dødsulykken i januar 2019. Men det undrer mig at der ikke er rejst tiltale mod DB Cargo som firma. I medfør af DB Cargos’s sikkerhedscertificering har DB Cargo ansvaret for at det gods firmaet befordre er surret forsvarligt fast, så der ikke kan ske ulykker. Og det uanset vejrforholdene.

.
Det kan undre, at det skal gå ud over alle operatører:
"Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen nedlægger et foreløbigt forbud mod transport af sættevogne på lommevogne på strækningen over Storebælt.
Forbuddet, der træder i kraft straks, vedrører transport over Storebælt af alle typer af trailere på såkaldte lommevogne uanset type af skammel/saddel på lommevognen. Forbuddet gælder indtil videre, dog højst 14 dage fra dags dato."

Eller har man en ide om, at man ikke gik langt nok sidst, da reglerne for kørsel over Storebælt sidst blev ændret?

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen