Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dansk Jernbane-Klub 60 år (Generelt)

af K 564, 15/1 2021, 07:39 (1196 dage siden)

Godmorgen

DJK blev stiftet i dag for 60 år siden. Tidligere formænd har i den anledning skrevet følgende:

60 år efter 15. januar 1961 …
I dag for præcis 60 år siden mødtes en gruppe mænd af varierende alder, men alle med interesse og veneration for
jernbaner og jernbanedrift, i det daværende ”DSB Kino” på Københavns Hovedbanegård. Mødet var indkaldt af en
lille initiativgruppe, og det var annonceret i bl.a. tidsskriftet Modelbane Nyt.
Formålet med mødet var at stifte en landsdækkende forening for jernbaneinteresserede i Danmark, bl.a. med henblik på etablering af en veteranjernbane efter engelsk forbillede, og inden aftenen var til ende, var Dansk Jernbane-Klub stiftet med lokomotivfører Svend Jørgensen som formand og med en bestyrelse, der tillige bestod af:
Fuldmægtig, cand. Jur. Birger Wilcke (næstformand), frimærkehandler Peer Thomassen (sekretær),
Assistent Mogens Bruun (kasserer) samt cykelhandler Børge Chorfitzen, sekretær Erik B. Jonsen
og trafikkontrollør E.L. Parbøl. Det var dengang, titler betød noget.
Der er ”løbet meget vand i stranden” siden da – og ingen af de nævnte er længere blandt os. Men DJK er så levende som nogensinde, om end de for tiden herskende forhold på sundhedsområdet helt naturligt lægger en alvorlig dæmper på foreningens aktiviteter.
Der er næppe mange – om nogen - erklærede jernbaneentusiaster i Danmark, der ikke kender til DJK;
bladet Jernbanen, forlags- og salgsafdelingen Jernbanebøger, DJK Rejser, udflugtsafdelingen, lokalafdelingerne og
ikke mindst foreningens veteranbaner og veterantog, Museumsbanen Maribo-Bandholm, Mariagerbanen, Bloustrødbanen, Veterantog Vest, Vestsjællands Veterantog, MY Veterantog og Limfjordsbanen, samt Djurslands Jernbanemuseum og H 783-arbejdsgruppen er synlige tegn i dag på, at ideen ved indgangen til ”de glade 60’ere” var rigtig og har vist sig holdbar.
Fra de 275 mænd, der mødtes i DSB Kino den aften i 1961, er antallet af medlemmer gennem årene vokset til nu
ret stabilt omkring 2.500 m/k’er – i sig selv en manifestation af, at jernbaneinteressen er noget, vi kan være fælles
om.
Foreningen har tidligere fejret sine ”runde fødselsdage”; 10-året med E-maskineudflugt, 25-året med stort træf i
Odense, 40-året med damplokomotiv på Rådhuspladsen i København, arrangementer ved banerne og reception i
DSBs hjælpevognsværksted og 50-året med reception på Vedbæk station og K-maskineudflugt til Kalundborg.
Og selvfølgelig skulle også 60-året have været markeret …
Nogle kender nok sommerfugleteorien, at ”et vingeslag fra en sommerfugl på den ene side af kloden kan starte en
storm på den anden side”. Noget i den retning, blot værre, har vi oplevet gennem det seneste års tid, hvor et vingebask fra en døende flagermus i Kina startede en verdensomspændende pandemi, som markant har ændret vores liv – både i hverdag og i fest.
Derfor bliver der ingen stor festivitas i anledning af DJKs 60-års jubilæum – ikke i denne omgang i al fald.
Heldigvis er der ihærdige aktive medlemmer i Jernbanens redaktion, i salgsafdelingen og rundt om på banerne, der
indenfor de snævre rammer, som myndighederne udstikker, sørger for at holde DJK i gang. Og sammen må vi via
digital kontakt og på anden vis sørge for at holde modet oppe hos os selv og vore ligesindede, til vi forhåbentlig
snart kan smide de skrækkelige mundbind, rykke tættere sammen og igen mødes fysisk om vores fælles hobby og
passion.
Her og nu må vi nøjes med – ”en for alle og alle hver for sig” - at ønske vor forening Dansk Jernbane-Klub og alle
dens medlemmer et stort tillykke med de første 60 år!

Bent Jacobsen Lars Henning Jensen Henrik Bang Jensen
Formand 1991-1999 Formand 1999-2004 Formand siden 2012


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak