Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af Niels Bak, 15/1 2021, 17:22 (1169 dage siden) @ My1202

Lægger man de 5 tal sammen er der ca. 2,1 mill rejsende mellem Odense og København - der kører direkte - om året.

1,05 mill hver vej - 365 dage (selv om jeg godt er klar over at det varierer hverdag/week-end) - giver et tal lige under 3.000 rejsende hver vej hver dag.

Det giver ikke nogen kapacitetsproblemer....

P.Jensen


Nej - men det giver problemer hvis pengene bliver brugt uklogt på at bedre forholdene for relativ få fremfor de mange som på Sjælland - inklusive dem fra Fyn som ville have gavn af bedre forhold.

Altså hvis man forholder sig lidt til Pouls forslag, så er det centrale nye i forhold til strækningen Kbh-Odense, at der skal bygges ny bane om Ringsted og frem til Korsør. Det vil sige, at man i den situation får en parallel bane på den strækning på samme måde som man nu har fået Kbh-Ringsted. Desuden er der med opgraderingen over Køge og tilslutningen ved Køge Nord også to muligheder i retningen mod Næstved.

Og ud over at give plads til højhastighedsforbindelser på de længere stræk, så er det altså også en gigantisk forbedring for pendlertrafikken. Det er da netop her at man enten kan få plads til flere regionaltog på de gamle baner=flere afgange, da de ikke skal give plads til hurtigtkørende lyntog eller også kan man køre ad den nuværende bane Korsør-Ringsted og så køre som regionalt lyn til København via Køge Nord=kortere rejsetid. Det er muligt det kræver hurtigere og bedre accellererende materiel end det man planlægger med nu, men det er jo muligt at anskaffe, hvis bare man først har skinnerne.

Det er til gengæld meget svært at forestille sig grundlæggende forbedringer for nogen uden mere skinnekapacitet. Og jeg synes det giver mening i det mindste at få undersøgt hvor meget ekstra man vil få ud af at nyanlægge til højhastighed i forhold til merprisen.

I den oprindelige tråd om Pouls forslag opfordrede jeg ham til at tænke forbedringerne for regionaltrafikken med ind, og det gjorde jeg blandt andet fordi mulighederne for forbedringer for regionaltrafikken i Jylland druknede helt i udrulningen af togfonden og i Vejles sårede primadonnafølelser og at blive kørt uden om, bedre forbindelser til nabobyerne be damned. Roskilde reagerede helt på samme måde, da den nye Ringstedbane blev planlagt, og nu er det altså Slagelses tur til at hyle?

Sandheden er jo at det skal og bør samtænkes.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak