Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af Frank Poulsen @, fredag 15. januar, 2021, 18:00 (150 dage siden) @ My1202

Som hovedregel investeres pengene hvor de gør mest samfundsøkonomisk gavn, man skelner ikke mellem hvor folk bor eller hvor de skal hen.
Hastighedsopgradering Ringsted-Odense er en af de bedste investeringer i nyere tid med 16% i "afkast".
Hastighedsopgradering Næstved-Køge var endnu bedre med 20% eller mere, så vidt jeg husker.


Og så glemmer vi at et afkast på måske 10% ved et projekt kan være en dårlig ide fordi projektet grundet investeringen er så stor at 10 andre projekter ikke gennemføres, selvom de koster mindre, samlet gavner flere og måske kun giver et afkast på 5%?


Hele ideen i samfundsøkonomisk er at beregne hvordan hvordan flest mulig får mest muligt.

Så hvis du har et projekt der koster mindre og samlet gavner flere, så vil det helt automatisk give et bedre afkast.

QED


Jeg tror det der menes er at hvis et projekt til 2 milliarder har et afkast på 10%

Men at man har 10 andre projekter som hver har et afkast på 5% men som koster 200 millioner hver....

Er det så nødvendigvis det med afkastet på 10% der er den bedste for samfundet? eller er det bedre at tage 10 forskellige projekter, som hver for sig måske kun har et afkast på 5% men samlet måske gavner flere, end det ene store på 10%... Prisen er den samme...


Ikke kun det men også tiden det efterfølgende tager at betale projektet.

Tag jernbanen over en evt. Kattegatforbindelse. Det er en udgift på min. 60 mia. Kr
Den skal i princippet betales af de mellem 5.000-20.000 som dagligt kunne have glæde af den. Det ved vi alle aldrig kommer til at ske.

Ydermere er de 15.000 af de 20.000 rejsende, nogle som ellers ville have taget turen over Fyn.

Så reelt ender det med at andre kommer til at betale projektet.

Og det indebærer at penge til mere nyttige projekter (=projekter flere får glæde af) følgelig ender med at blive udskudt.

.
Jeg ved ikke ret meget om hvordan man regner samfundsøkonomi.
Ingen tvivl om at beregnes kun værdi af antal minutter sparet pr passager, plus øgede billetindtægter, så er det ikke en ret god investering.
Men Kattegatforbindelsen har nogle store inddirekte økonomiske gevinster, som er lidt langhårede at beregne.
Nogle af de komplekse fordele er at virksomheder får adgang til flere potentielle ansatte, og dermed bedre kan tiltrække den ekspertise de behøver. Virksomheder får adgang til flere leverandører, og der skabes en større dynamik, som er en økonomisk fordel.
Kattegatforbindelsen er også en god forsikring mod at storebælt lukkes pga påsejling eller lignende. Det har også en værdi.

I den sidste ende er det også et spørgsmål om tro/politik.
På den måde er Kattegatforbindelsen forskellig fra alle de andre jernbaneprojekter, fordi det totalt ændrer strukturen. Alle andre projekter er i den sammenligning små optimerings projekter.


Vi er enige om at vejdelen af Kattegatforbindelsen vil gøre et forskel.
Den vil aflaste vejtrafikken over Fyn, reducere behovet for ny motorvej over Fyn og give markante besparelser på vejsiden.
Det samme gælder blot ikke for jernbanen.
Ja - der spares tid - men for relativ få og samtidig reduceres antal af togforbindelser i det østjyske område og over Fyn.
Så her risikerer en større portion rejsende at få længere samlet rejsetid fra bolig til job.
Primært fordi der - nødvendigvis- vil køre færre tog.
Ca. 15.000 rejsende forventes at skifte til Kattegatforbindelsen dagligt.
Så min. 1 tog i timen i hver retning vil forsvinde over Fyn om ikke flere.


Det er vel ikke nødvendigvis rigtigt. Derudover vil det måske åbne op for et mere regionaltogs præget system i det østjydske måske med flere stop. Men der er vel ingen der siger at der ikke skal køre færre tog fra Århus til Odense, fordi at der kommer en kattegatbro. Det har jeg svært ved at se logikken i? Tværtimod ser jeg det som flere muligheder for forskellige køreplaner af både den ene og anden art.


Vil du virkelig mene at antal af tog dagligt kan opretholdes når 15.000 rejsende skifter over til Kattegatforbindelsen?

Men er enig i at fjernelsrn af en del hurtigtog mellem Odense og Aarhus åbner op for at drn hidtige bane kan bruges til mete regipnaltog som forhåbentligt kan få bilister til at tage toget fremfor østjyske motorvej.

Jeg kan ikke se hvorfor folk fra Odense og Fredericia ikke længere skal rejse til og fra Århus... Der er jo ingen der siger de skal have 2-3 togsæt pr. kørsel. Og en Kattegatbro vil uden tvivl få nye rejsende og ikke kun flytte rejsende.

Men grundlæggende mener jeg det er håbløst at beregne. Og jeg savner stadig at se tilbage i tiden, hvor mange rejsende beregnede man da man besluttede storebælt med tog tilbage i 1980erne eller hvornår man traf den endelig beslutning. Kontra hvor mange der kom de første år efter. Eller andre store projekter rundt omkring. Hvor ofte er de overhovedet rigtige de beregninger.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen