Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Citater fra Havarikommissionens (HCLJ) rapport efter ulykken (Generelt)

af Morten, 17/1 2021, 09:21 (1187 dage siden) @ Mo 568

Interessant sammenfatning fra Havarikommissionens rapport.

Det er ECM-en der har ansvaret for den regelmæssige smørring. Såvidt jeg ved, skal operatøren ikke udføre nogen smørring. Jeg ved ikke om DB Cargo er ECM på den lås/vogn der senest har været problemer med? Sidste gang var det et firma som hedder VTG.

Den europæiske anbefaling du nævner, indeholder en anbefaling om, at lommevognene påføres et “lås-raster” med oplysning om seneste smøring, så operatøren kan se om låsen er smurt efter planen, og dermed må læsses, hvis den i øvrigt ser ok ud. Jeg tænker, at det er sket, men det er jo nok noget havarikommissionen undersøger.

Anbefalingen fra EU gælder i øvrigt for den låsetype der var involveret i 2019 ulykken. Nu er det så en anden type lås der er problemer med. Hvilken ved jeg ikke? Men de forskellige låse betjenes, vedligeholdes og kontrolleres forskelligt.

Med hensyn til vinden så er jeg enig i, at det ikke er “årsagen”, selv om det er den udløsende faktor, hvis låsen ikke virker. Men hvis man kan gøre noget for at mindske vindpåvirkningen, bør det selvfølgelig gøres. Hastigheden på broen ved kraftig vind blev reduceret i 2019 efter ulykken. Talsmanden fra DB Cargo sagde, at man denne gang kørte 80 km/h.

Mvh
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak