Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus (Generelt)

af ThomasTT, 17/1 2021, 23:42 (1185 dage siden) @ Petteri

Du behøver såmænd ikke fortælle mig om de tomme lufthavne. Jeg arbejder selv i Københavns Lufthavn, så jeg står midt i covid-krisen.

Aalborg Lufthavn er en stor indenrigs lufthavn under normale omstændigheder. De udenlandske ruter, som udgår fra Aalborg findes også i Billund, med få undtagelser. Jeg behøver naturligvis ikke forklare hvordan banen er bygget til/fra lufthavnen, men kan konstatere, at en bane fra Brønderslev og opad, havde formentlig givet et endnu større passagergrundlag. Der er jo ikke så langt fra JFK Arkaden til lufthavnen med bus.


PS. Det er korrekt, at en større del af CPH er lukket ned, men det er en del af lufthavnen, som bliver brugt til Schengen fly. På grund af skærpede krav til ankommende passagerer, er al trafikken flyttet til den nye og større finger E. Vi har en stor nedgang i danske passagerer, men svenskerne rejser stadig i et større omfang, de må have en anden rejserestriktioner hinsidan.

og så lukker vi dén del af debattten her :-)

en forlægning nordpå ville forsinke de 99% rejsende, der ikke skal til lufthavnen.

Aalborg lufthavn er på sigt fin endestation for lyntog fra Aarhus. Det er nok også derfor Billund kommer frem i skoene nu. Heldigvis. Det er også den bedste løsning for Aarhus i stedet for den jammerlige, jævnligt genopstående debat om en ny lufthavn nær Aarhus. Jernbanen kan for alvor gøre både Aalborg og billund til reelle Aarhus-lufthavne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak