Stop for lastbiltrailere via Storebælt (Jernbanen i dag)
Mogens Nygaard Christoffersen er ikke, mig bekendt, et ansigt som er almindelig kendt i jernbanebranchen, men han er fantastisk godt inde i materien. Jeg har fulgt udviklingen omkring Havarikomissionen fra den blev udskilt fra DSB i 1996 (den blev dengang en del af Jernbanetilsynet) til idag. Jeg enig i alt det Mogens Nygård Christoffersen påpeger, idet jeg dog undtager omtalen af luftfarsdelen i Havarikommissionen, den har jeg ikke forstand på.
Der er dog to små misforståelse i papiret. Mogens Nygård Christensen er ikke klar over at DSB ikke længer er godsoperatør, men at operatøren i dag er DB Cargo Scandinavia. Endvidere skelner han ikke klart mellem selve ulykken og de grundlæggende årsager som førte til den (Citat fra rapporten: ”Skammelpladens underside, med bevægelige dele, bar tydeligt præg af manglende smøring. Skammelpladen var slidt og defekt.”), men det kan man jo heller ikke forvente af personer uden kompetencer til uheldundersøgelser.
Thomas Albøg Olsen