Status elektrificering Århus (Generelt)

af andersj @, Aalborg, fredag 22. januar, 2021, 01:27 (38 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Det oprindelige elektrificeringsprojekt blev stoppet af Nyrup-regeringen tilbage i 1990’erne. Det trak så købet af IC4 med sig.

Var det fler banor som de planerade att elektrifiera efter att Öresundsbron blev klar, men som stoppades? Som till Esbjerg? Eller mot Rødby? Och kanske vidare från Århus mot Aalborg?


Disse strækninger var også en del af lov nr. 201 om elektrisk togdrift fra 23. maj 1973:

  • Fredericia-Aarhus
  • Aarhus-Aalborg
  • Aalborg-Frederikshavn
  • Lunderskov-Esbjerg
  • Roskilde-Kalundborg
  • Ringsted-Rødby

Tack! Det var intressant! Med andra ord egentligen alla viktigare banor. Men banan till Sønderborg ingick inte i de ursprungliga planerna från 1973? Det är intressant att man valde elektrifiering till Sønderborg, men inte till Århus.

Banerne er fra denne artikel fra 2001 hvor der allerede var elektrificeret til Sønderborg. Så det var de baner der manglede i 2001: https://ing.dk/artikel/indsigt-sidste-stop-eltog-42736

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Svenska-lok
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen