Litra EA (Generelt)
Syd for Næstved skal den nye Storstrømsbro jo først være færdig, da man ikke elektrificerer den gamle storstrømsbro for at tage det ned 4-5 år efter når den nye bro er fæfdig. Det skulle vist være meningen den gamle bro skal fjernes. Dit andet spørgsmål, kan jeg ikke svare på, men lyder sandsynligt.
Med venlig hilsen Bent Jensen
Intressant! Så man anser att 4-5 år är för kort tid att ha provisoriskt elektrifierat i väntan på en ny bro?
Jag kan inte låta bli att jämföra med ett fall i Sverige för mycket länge sedan. Den Årstabron som är den stora bron söder om Stockholm öppnades 1929. Men järnvägen var elektrifierad redan åren innan. Sträckan mellan Stockholm och Göteborg blev elektrifierad 1926. Så under tre år, alltså åren 1926-1929 så var det elektrifierat på den gamla sträckningen och den gamla bron. Och 1926 pågick byggandet av Årstabron. Men man tyckte alltså ändå att den gamla banan skulle elektrifieras, trots att den bara skulle vara i drift i 3 år till.
Därför tycker jag det är intressant när det gäller att de inte vill ha elektrifierat i 4-5 år på gamla Storstrømsbroen.
Jeg tror det handler meget om, at elektrificeringen især sker for Femern-forbindelsens skyld. Det er først vigtigt den står klar, når tunnelen til Tyskland åbner. Og så spiller det ikke nogen stor rolle at blive ved med at køre dieseltog for de tog, som skal syd for Næstved.
Og det er også her, at sammenligningen med broen i Stockholm halter, synes jeg (ud over alt det som økonomi mm har forandret sig på et århundrede). Hele elektrificeringen på den vigtigste svenske hovedstrækning ville jo ikke give meget mening, hvis man ikke kunne køre ind til Stockholm.