Havarikommissionen (Generelt)

af larsht, fredag 22. januar, 2021, 12:59 (46 dage siden) @ Mogens-sociolog

For to år siden blev 8 passagerer dræbt og 18 kvæstet, da et lyntog på Storebæltsbroen blev ramt af en lastbiltrailer, der havde revet sig løs fra et modkørende godstog. Havarirapporten fastslår, at sættevognstrailerens hovedbolt (kongetap / kongebolt / king pin) ikke var låst fast til godsvognens skammel. Den stormende kuling på tværs af Vestbroen ved godstogets passage kunne derfor blæse den tomme sættevognstrailer ud af sin position på lommevognen, hvorefter den blev slæbt ved siden af vognen frem til kollisionsstedet. På kollisionstidspunktet kørte begge tog med en hastighed på ca. 120 km/t. Det var den 2. januar 2019.

Havarikommissionen har for et år siden afleveret en endelig havarirapport om ulykken. Men havarirapporten indeholder ingen anbefalinger, der kan forhindre en gentagelse af ulykken.

Havarikommissionens rapport fastslår, at fastgøringen af kongetappen i skamlen er det eneste fastgøringspunkt og derfor sikkerhedskritisk. Rapporten oplyser, at det var almindeligt kendt blandt brugerne, at den anvendte låsemekanisme i skamlen var upålidelig.

Havarikommissionens rapport dokumenterer efter gennemgang af og forsøg med det involverede godstog kort efter ulykken, at 4 ud af 6 ikke virkede, således at skamlen kunne holde traileren fast.

Citat: Der blev fundet yderligere 2 skamler, der ikke var låst på godstoget, der var involveret i ulykken. På disse placeringer var der læsset sættevognstrailere, der var mindst 3 gange tungere (og dermed mindre vindfølsomme) end den der væltede af godstoget. Undersøgelser af andre godstog viste, at der også her var skamler der ikke var låst. Problemet omkring ulåste skamler synes derfor at have været udbredt på ulykkestidspunktet.

Havarikommissionen er for flere år siden ophørt med at komme med rekommandationer og har dermed ændret sin opgavevaretagelse i strid med lovgivningen

Havarikommissionens undlader i havarirapporten at komme med rekommandationer, der kunne sikre os imod gentagelser.

Havarikommissionens endelige havarirapport indeholder således ikke, en anbefaling om at inspicere låsemekanismen i skamlen i lommevognene.

En såkaldt rekommandation, om at inspicere låsemekanismen i skamlen kunne indgå i et direktiv, som myndigheder og operatører i hele Europa har pligt til at efterleve.
Havariinspektørens anbefaling kunne betyde, at man kunne finde frem til de tusindvis af lommevogne af samme type i Europa, og få dem tjekket for fejl i låsemekanismen.

Jeg tror du misforstår Havarikommisionens rolle.

Det du efterlyser skal komme fra Trafikstyrelsen, og de var skam ganske aktive på det punkt i 2019


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen