Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Status elektrificering Århus (Generelt)

af Vestjyden, 22/1 2021, 16:08 (1162 dage siden) @ andersj

blot fordi de sidste 27 kilometer ikke var under el, modsat Aarhus/Aalborg eller Esbjerg, hvor strækningerne og dermed merinvesteringen var betydeligt større.


Fra Tinglev til Sønderborg er 42 km. Fra Lunderskov til Esbjerg er der 55 km. Det kan vel ikke være de 13 km der har gjort forskellen?


Alt er relativt.

Hvor stor en andel af turen Kbh-Esbjerg udgør de 55 km?
Hvor stor en andel af turen Kbh-Sønderborg udgør de 42 km?

Husk i øvrigt også, at Lunderskov-Esbjerg er dobbeltsporet, heraf følger mærkbart større anlægsomkostninger

Jeg synes historien om Kaj Ikast og trafikmafiaen er bedre - den vil jeg holde mig til... :-D


sic..


Kan det ikke passe at elektrificeringen Lunderskov-Esbjerg fik EU støtte pga af havnen?

Mvh vestjyden


Ikke ifølge den politiske aftale fra 2012, hvor finansieringen var følgende:
• Aktivering af udisponerede midler i Infrastrukturfonden (84 mio. kr.)
• Generel 15 pct. reduktion af udisponerede puljemidler (197 mio. kr.)
• Mindreforbrug på reserver til Frederikssundmotorvejen, 1. etape, og motorvejen Brande - Give N samt central reserve i tilknytning til projekter ibrugtaget frem til ultimo 2011 (527 mio. kr.).
• Bortfald af miljøstøtte til godstog som følge af indførsel af lastbilafgifter fra 2014 (120 mio. kr., i alt for perioden 2015 - 2020)
• Gradvis omlægning af baneafgiftssystemet til en afgift baseret på tognenes vægt som følge af EU-regler. Omlægningen indfases gradvist til 2020 af hensyn til banegodserhvervet (105 mio. kr., i alt for perioden 2015 - 2020)
• Reduktion af Signalprogrammet som følge af, at Grenåbanen fremover skal drives som en integreret del af Århus Letbane (101 mio. kr.)
• ITS-projektet på Amagermotorvejen opgives (60 mio. kr.)

Her var den:
https://ec.europa.eu/inea/en/ten-t/ten-t-projects/projects-by-country/denmark/2012-dk-9...

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak