Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Status elektrificering Århus (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/1 2021, 18:18 (1162 dage siden) @ RasmusR

blot fordi de sidste 27 kilometer ikke var under el, modsat Aarhus/Aalborg eller Esbjerg, hvor strækningerne og dermed merinvesteringen var betydeligt større.


Fra Tinglev til Sønderborg er 42 km. Fra Lunderskov til Esbjerg er der 55 km. Det kan vel ikke være de 13 km der har gjort forskellen?

Jeg synes historien om Kaj Ikast og trafikmafiaen er bedre - den vil jeg holde mig til... :-D

Men Krabsen har ret. Der skulle elektrificeres til grænsen af hensyn til at kunne køre godstog fra Sverige til Tyskland - formentlig forudsætningen for at få EU tilskud. Derved ER det 13 km. enkeltsporet bane til Sønderborg, hvorved IR4 kunne køre hele vejen til Sønderborg på el.
Når Esbjerg her i nyere tid blev den næste, så var det i planen i sin tid så man nåede at imunisere strækningen inden "stikket blev trukket". Så den var lige til højrebenet og så var der et togsystem mere der kunne køre elektrisk hele vejen fra København.

Men "Ikajkast" har sikkert trukket i nogle tråde ved nogle sene finanslovsforhandlinger. Her giver det bare rigtig god mening.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere
Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak