Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Status elektrificering Århus (Generelt)

af Thorkil Olesen, 22/1 2021, 19:37 (1180 dage siden) @ Michael Deichmann

blot fordi de sidste 27 kilometer ikke var under el, modsat Aarhus/Aalborg eller Esbjerg, hvor strækningerne og dermed merinvesteringen var betydeligt større.


Fra Tinglev til Sønderborg er 42 km. Fra Lunderskov til Esbjerg er der 55 km. Det kan vel ikke være de 13 km der har gjort forskellen?

Jeg synes historien om Kaj Ikast og trafikmafiaen er bedre - den vil jeg holde mig til... :-D

Men Krabsen har ret. Der skulle elektrificeres til grænsen af hensyn til at kunne køre godstog fra Sverige til Tyskland - formentlig forudsætningen for at få EU tilskud. Derved ER det 13 km. enkeltsporet bane til Sønderborg, hvorved IR4 kunne køre hele vejen til Sønderborg på el.
Når Esbjerg her i nyere tid blev den næste, så var det i planen i sin tid så man nåede at imunisere strækningen inden "stikket blev trukket". Så den var lige til højrebenet og så var der et togsystem mere der kunne køre elektrisk hele vejen fra København.

Men "Ikajkast" har sikkert trukket i nogle tråde ved nogle sene finanslovsforhandlinger. Her giver det bare rigtig god mening.

Nogenlunde sådan husker jeg det også.

Elektrificering til Sønderjylland var ikke med i det oprindelige Storebæltsforlig. Man var i gang med at bygge IC3-toget, og man mente ikke, der blev behov for el-drift i intercity-trafikken. El-drift skulle kun bruges i den sjællandske regionaltrafik, og derfor skulle der kun elektrificeret frem til Odense, som skulle være endestation for den trafik. IR4-toget blev specielt udviklet til dette.

Undervejs i projekteringen af Storebæltstunnelen viste den sig at blive dyrere end oprindeligt forventet. For at få samfundsøkonomien til at se bedre ud, besluttede man at flytte godstrafikken fra Rødby til Padborg. Ganske fornuftigt! Derfor skulle der elektrificeres og bygges dobbeltspor til Padborg. Beslutningen blev taget i den politiske følgegruppe bag Storebæltsprojektet, dvs. trafikordførerne fra forligspartierne. Det omfattede også Socialdemokratiet, hvis daværende trafikordfører var J.K. Hansen, valgt i Sønderborg. Han tildeles sædvanligvis "æren" for elektrificeringen til Sønderborg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak