Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Status elektrificering Århus (Generelt)

af RasmusR, 22/1 2021, 20:47 (1187 dage siden) @ Michael Deichmann

blot fordi de sidste 27 kilometer ikke var under el, modsat Aarhus/Aalborg eller Esbjerg, hvor strækningerne og dermed merinvesteringen var betydeligt større.


Fra Tinglev til Sønderborg er 42 km. Fra Lunderskov til Esbjerg er der 55 km. Det kan vel ikke være de 13 km der har gjort forskellen?

Jeg synes historien om Kaj Ikast og trafikmafiaen er bedre - den vil jeg holde mig til... :-D

Men Krabsen har ret. Der skulle elektrificeres til grænsen af hensyn til at kunne køre godstog fra Sverige til Tyskland - formentlig forudsætningen for at få EU tilskud. Derved ER det 13 km. enkeltsporet bane til Sønderborg, hvorved IR4 kunne køre hele vejen til Sønderborg på el.

Nej, det er ikke kun 13 km... Der er 42 km fra Tinglev til Sønderborg. Det giver 42 km spor, som skulle elektrificeres. Enkeltsporet, ja - og det halverer naturligvis udgiften +/- ift til en til svarende dobbeltsporet bane, som strækningen fra Lunderskov til Esbjerg på 55 km er.

Og det giver selvfølgelig en større forskel end 13 km (enkelt) spor, fordi der er to spor Lunderskov-Esbjerg.

Jeg læste i en anden tråd, at DSB (efter at have afhændet alt der rimer på gods), betragtede Sønderborg som en slags endestation på den jyske længdebane, og i den sammenhæng giver det egentlig okay mening at elektrificere de sidste 42 km. Set på den måde, er Sønderborgbanen jo slet ikke en sidebane - hvis man aldrig skal til Padborg, bliver det pludselig naturligt at tage se Sønderborgbanen som hovedbane.

Det udvander historien om Kaj Ikast og trafikmafiaen, og at der så skulle gå så mange år, inden der kom ledninger op på Lunderskov-Esbjerg kunne de jo ikke vide dengang.

Men der er stadig 42 km Tinglev-Sønderborg...

/R


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak