Kurveradier og tilttog (Generelt)

af P.Jensen, mandag 25. januar, 2021, 08:39 (102 dage siden) @ XAL Olesen

Hej XAL Olsen

Interessant skema lidt nede i artiklen omkring radius på sving - og hastighed alm.tog og så med to tiltgrader.

Man må ud fra den tyske side du linker til, kunne slutte at den steder hvor hastighed idag er max.200km/t konventionelt tog har en radius på ikke under 1700 meter og at de to "tiltgrader" kan øge hastighed med hhv. 30 og 60 km/timen.

Længere nede er der et Talgo tog med passiv "tilting" som skulle være begrænset til 3.5% - Har de nye DSB vogne denne teknik??

Desuden kan man læse at X2000 kun har "tilteknik" i passagervognene - ikke lokomotivet af hensyn til strømaftager.

P.Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen