Kurveradier og tilttog (Generelt)

af 1993matias ⌂ @, KH, mandag 25. januar, 2021, 09:12 (102 dage siden) @ Niels Bak

Men jeg mener at have hørt, at sporets hældning - jeg kan ikke huske den danske term, men på engelsk taler man om superelevation - altså at skinnen på ydersiden af kurven er hævet i forhold til den på indersiden - har betydning for maksfarten. Så det kommer ikke alene an på kurveradius. Og problemet med det er at man ikke kan lave samme hældning til forskellige tog, så hvis det fx er en ren passagertogsbane, så kan man lave større hældning (og dermed få større hastighed) end hvis der fx også skal køres godstog.

Er der nogen som kan uddybe?

Ja, det er korrekt.

På den måde får man "tiltet" togvognene uden rent faktisk at have kurvestyrede tog. Det giver så en lidt højere hastighed gennem kurver. Ulempen er så, at alle tog, der passerer den kurve skal gøre det i fart. Ellers slider det rigtig meget på sporene.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen