Kurveradier og tilttog (Generelt)

af 1993matias ⌂ @, KH, mandag 25. januar, 2021, 09:12 (31 dage siden) @ Niels Bak

Men jeg mener at have hørt, at sporets hældning - jeg kan ikke huske den danske term, men på engelsk taler man om superelevation - altså at skinnen på ydersiden af kurven er hævet i forhold til den på indersiden - har betydning for maksfarten. Så det kommer ikke alene an på kurveradius. Og problemet med det er at man ikke kan lave samme hældning til forskellige tog, så hvis det fx er en ren passagertogsbane, så kan man lave større hældning (og dermed få større hastighed) end hvis der fx også skal køres godstog.

Er der nogen som kan uddybe?

Ja, det er korrekt.

På den måde får man "tiltet" togvognene uden rent faktisk at have kurvestyrede tog. Det giver så en lidt højere hastighed gennem kurver. Ulempen er så, at alle tog, der passerer den kurve skal gøre det i fart. Ellers slider det rigtig meget på sporene.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IC4, S-tog, Y-tog, Lint 41 samt fem veterantog


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Ringsted i snestorm
Ringsted i snestorm

Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen