Godsbanens største problem er på vej til at blive løst (Trafikpolitik)

af My1202, mandag 25. januar, 2021, 13:41 (79 dage siden) @ TroelsH

Enig. Hvis vi lader stå til, så sker der ikke en fløjtende, men det er dog et første skidt mod at lukke det store hul i spanden, nemlig konkurrence fra subsidieret lastbiltrafik. Dermed kan man begynde at se på hvad der ellers skal til.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er der signal og el til Århus i 2025-26, så mangler resten nordpå som kommer inden 30.

Det som den her tråd skulle handle om, er hvad skal der mere til hvis vi skal nå 30% af godset der transporteres over 300 km på banen herhjemme?

Her har vi så allerede det første problem. Det er ikke meget som kan transporteres over 300 km i lille Danmark.

Der er nogle gode pointer i den Oles pp. Man er inde i en afviklingskultur og en ond spiral. Det skal man have vendt, både kulturmæssigt og investeringsmæssigt. Samtidig bør man følge det op med penge der ikke kun er øremærket til jernbanen, men decideret til gods. Man skal sætte sig sammen med operatørerne og kunderne for at forstå hvad de har brug for. Det lader til at virksomhederne godt vil være med, men det kræver at de også møder en positiv respons hos bane.dk mv.

http://www.njsforum.com/dk/presentations/Jetra-NJS-godsseminar-021013-Ole_Kien_Ramboll.pdf

Ja - fin gennemgang - men 10 år for gammel og allerede forældet. Nyborg terminal er opgivet. Esbjerg kom aldrig til at fungere - for nu blot at tage et par eksempler.
Men man må starte med hvad der er af gods.
1: Der er gods som skal til udlandet - typisk sydpå. Det giver mening ifald det kan flyttes fra lastbiler til jernbanen. Lidt af det man i beskedent omfang er i gang med i Aalborg.

2: Gods indenfor landet. Der er meget gods - 5 mio tons korn, 2,5 mio tons roer, 1,5-2 tons svinekød. Det er blot indenfor landbruget. Så hvorfor er det ikke på jernbanen. Fordi det ikke giver meget mening. Korn skal fra marken over i en vogn og køres til et jernbanespor. Omlades til en jernbanevogn og køres til et korn og foderstofmagasin. Disse ligger som regel langt fra en jernbane. Så omladning igen. Alternativt at det skete med en rullende landevej. Men så skal man samle 25-30 lastbiler og så sende dem 50-150 km for så at slippe dem ud på landevejen. Det giver ingen mening og det hele foregår i 2 mdr. Efterfølgende sendes dog en del til udlandet. Det sker med skib og typisk fra korn-foderstofmagasinet til nærmeste større havn. Igen 30-75 km og ingen af steder er det sandsynligt at der er jernbane tæt ved.
Roer: Lidt samme problematik som med korn.
Svinekød. Det slagtede kød som sendes til udlandet sendes med kølecontainer eller lastbiltrailer med køleunit. Det giver udfordringer medmindre man sender det på en rullende landevej.

3. Gods i transit. Her - som en del ikke kan lide i dette forum - kunne man sende lastbil i transit over på rullende landeveje.

4: stort set alt andet gods indenlandsk skal køre 100-150 km eller kræver køling. Det giver ikke meget mening.

Konklusion: Trods meget gods rundt på danske landeveje - så er det nok beskedent hvor meget som kan flyttes over på skinnerne. Desværre.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen