Signal og el på hovedbanen - prioriteringer? (Generelt)
Det virker ikke super fornuftigt, da det er hovedbanen der binder det hele sammen og den der betjener flest passagerer og flest tog. Men det fastholder selvfølgeligt at det kun er DSBs materiel der kan køre på hovedbanen indtil 2030.
Hvis vi skal sikre bedst mulig service til brugerne, og set i lyset af at vi har har bedre styr på særligt signal-delen, bør den prioritering så ikke genovervejes?
Det er meget velovervejet!
I Jylland er det sådan, at mange af de tog der går den vej over ad hovedlinien, splittes og de forskellige dele fortsætter ad sidebanerne (i mangel af bedre ord). Så vil du risikere at der kommer til at køre en masse diesel under køreledningerne.
Du skal også lige have nogle tog - mange tog - til at køre på de linier og de kommer første senere.
Ved at elektrificere til Holbæk (evt Kalundborg) og Nykøbing F (Rødby) kan du omlægge flere togsytemer til ren eldrift. Det er her EB og dobbeltdækkerne kommer ind.
De nye el-togsæt, som kommer i udbud snart, er de der skal køre under tråd til Esbjerg, Sønderborg og Århus og (vel) længere nordpå til Ålborg (Lufthavn?) eller måske endda til Frederikshavn.
Så et er at få tråden hængt op, men du skal også have nogle tog der kan køre der.
Med henrun til Signalsystemet giver det mening at starte med en mindre (side)bane inden man ruller det ud på hovedbanerne. Og her igen er det også centralt at man har nogle tog der kan køre der og lige det har jo været den seneste større hurdle (IC3).
--
Venligst
Michael Deichmann