Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signal og el på hovedbanen - prioriteringer? (Generelt)

af TroelsH, 25/1 2021, 16:39 (1185 dage siden) @ Frank Poulsen

Nu er jeg ingen ekspert, men det ser ud til at man skal øve sig på 50% af nettet. Det burde ikke være nødvendigt.

Der er sikkert en masse andre grunde, og mange er fornuftige. Det jeg savner er at BDK og DSB prioriterer deres kunder, og langt de fleste af dem bor ikke mellem Kbh og Kalundborg eller på strækningen til Rødby, men langs hovedstækningerne. Det her handler ikke om at det skal være nemmest for DSB og BDK, men at det i lige så høj grad handler om hensynet til kunderne. Som forhenværende pendler til Kbh så er jeg ikke imponeret over de forhold som man byder kunderne på den strækning nu og de næste seks-ti år, med forsinkelser og stoppede lokummer på de aldrende IC3. Hvis man gerne vil jage folk over i busserne og bilerne og give de borgerlige ammunition til at udsulte jernbanen, så er det den helt rigtige måde at gøre det på.

Hvis man er et flyselskab, så (når det er indkørt) indsætter man sit nyeste og bedste materiel på de største ruter, i så høj grad som det kan lade sig gøre, da man så får de mest tilfredse kunder. Indsætter man det på de ruter med færrest passagerer, så er det kun nogle meget få af ens kunder der bliver glade, og dermed får man ikke fuld udbytte i kundetilfredshed af sin investering, da de mange stadigvæk må trækkes med gammelt materiel og manglende service.

Kunderne er ikke en prioritering i hele rapporten. De er ikke rigtig nævnt. Hvis de begynder at have styr på signalsystemet og de her projekter til xx mia kr. så bør man også lave et ministudie på om man kan ændre på udrulningen, så man rammer mest trafikerede strækninger først. En udrulning til Rødby giver ingen forrentning før broen åbner i 2028, så her kunne man måske flytte rundt på ressourcerne til steder hvor at der er kunder som kan få glæde af dem.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak