Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kurveradier og tilttog (Generelt)

af XAL Olesen, 25/1 2021, 19:10 (1186 dage siden) @ P.Jensen
redigeret af XAL Olesen, 25/1 2021, 19:32

P. Jensen<

Interessant skema lidt nede i artiklen omkring radius på sving - og hastighed alm.tog og så med to tiltgrader.

Man må ud fra den tyske side du linker til, kunne slutte at den steder hvor hastighed idag er max.200km/t konventionelt tog har en radius på ikke under 1700 meter og at de to "tiltgrader" kan øge hastighed med hhv. 30 og 60 km/timen.

Jeg er ikke togtekniker eller bare noget der lugter af det. Men jeg er en jernbaneentusiast der dels kører meget med tilte-tog, dels samler informationer her og der og alle vegne. Den information deler jeg gerne med andre der måske har brug for den.

Men DBs tiltetog, på tysk neige-züge (BR 411 & 415) skulle bruges på DBs gamle kurvede strækninger som tilbringertog til ICE1, der primært kørte på de nye lige højhastighedsstrækninger. Begge modeller kan køre 230 km/t. Som supplement til ICE-T (elektrisk) bygger man så ICE-TD (tilte-diesel), der skulle bruges på de ikke elektrificerede strækninger. Også som tilbringertog samt på hovedstrækninger er ikke var elektrificeret hele vejen endnu.

Længere nede er der et Talgo tog med passiv "tilting" som skulle være begrænset til 3.5% - Har de nye DSB vogne denne teknik??

Jeg ved det ikke. Har ikke læst at DB der jo køber samme model har bedt om denne funktion.

Desuden kan man læse at X2000 kun har "tilteknik" i passagervognene - ikke lokomotivet af hensyn til strømaftager.

Måske fordi lokomotivet er bygget af svenske leverandører? Jeg ved at strømaftagerne på ICE-T har indbygget teknik der gør at strømaftageren altid ligger korrekt på kørestrømsledninger i kurverne. Her er lidt info:

http://www.ice-fansite.com/index.php/ice-baureihen/ice-t/112-ice-t-die-stromabnehmer

Mvh
XAL Olesen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak