Kurveradier og tilttog (Generelt)

af XAL Olesen @, mandag 25. januar, 2021, 19:25 (35 dage siden) @ anho

Ah, det er en vigtig pointe - så det kan godt være at der ikke er store gevinster at hente igen. Måske jeg skal til at have nogle matematikværktøjer frem...

Da DB indsatte deres første neige-zug (BR 610), sparede man 30 minutter på strækningen Nürnberg - Hof. Kørte selv turen i 1993. Flot oplevelse at stå bag loko-føreren og se hvordan et "lille to-vogns-togsæt" kunne klare denne kurvede og bakkede strækning med 160 km/t.

På strækningen München - Zürich er der med den nye køreplan (15-12-2020) indsat den schweiziske ETR 610/RABe 503 (kaldet Astero - bygget i Italien og/eller hos Alstom). Det betød en tidsbesparelse på strækningen på 50 minutter til 4 timer. Og når "nogen" får loppet sig sammen til at installere ETCS, så kommer køretiden ned på 3 timer 30 minutter (sker køreplansskiftet 2021-2022). Ok. Det skal dertil siges at DB har brugt ca. € 500 mio. for at elektrificere den strækning der lige manglede for at slippe for diesellokomotiver (BR 218).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen