Signal og el på hovedbanen - prioriteringer? (Generelt)

af Danielsen, tirsdag 26. januar, 2021, 21:58 (78 dage siden) @ TroelsH

Mens at persontogkm steg for alle de europæiske lande, så peger statusrapporten på at den er faldet i Danmark siden 2013. Måske er det en grund til ikke bare at lade stå til, men prøve at gøre det bedre. Alternativet er at LAs venner i busselskaberne overtager transporten, og persontransport med jernbanen forbliver inde i den nuværende dødsspiral, hvor at den sultes økonomisk fordi at den leverer en dårlig service, og den leverer en dårlig service fordi at den udsultes. En selvopfyldende profeti. BDK og DSB skal være glade for der er næsten fire år til et nyt valg, og at rød stue sidder godt i det, for mange af de nuværende problemer vil ikke være løst i 2024.

Altså det der med at jernbanen udsultes må jeg anholde - det er simpelthen ikke rigtigt. Der investeres så massivt i jernbanen i disse år. Det i sig selv (de mange sporarbejder med deraf følgende trafikale indskrænkninger) er nok én af grundene til at antallet af personkm falder.

Bare lige for den historiske bevidsthed, og for at imødegå påstanden om, at rød stue er jernbanevenner, mens blå stue er det modsatte:

2005/2006 (kan ikke helt huske det præcise år): ekstrabevilling til BaneDK til indhentning af vedligeholdelsesefterslæb.
2007: metrocityring vedtaget
2008: traktat med Tyskland om Femern-forbindelsen, herunder at opgradering af sydbanen bliver en del af projektet og dermed finansieres af indtægter fra biltrafikken igennem tunellen
2009: aftale om grøn transportpolitik indeholder: signalprogram, dobbeltspor i Sønderjylland, dobbeltspor Lejre-Vipperød, opgradering af sydbanen som del af Femern-forbindelsen fremrykkes.
2010: ny bane København-Ringsted

alt dette vedtaget under borgerlige regeringer (med tilslutning af S og R).

Siden hen har socialdemokratiske regeringer vedtaget elektrificering samt ny bane over Vestfyn.

Hvis vi skal grave endnu længere ned i den kollektive hukommelse, så blev dé to trafikprojekter, der i nyere tid har gjort mest for at fremme transport på jernbanen, nemlig Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen, vedtaget i hhv. 1988 og 1991 under Schlüter-regeringen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen