Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signal og el på hovedbanen - prioriteringer? (Generelt)

af Peter Christensen, 26/1 2021, 22:31 (1184 dage siden) @ TroelsH

Ny er jeg ikke ekspert i indkøb af tog, men hvis jeg skulle indkøbe noget og jeg gerne ville gøre det hurtigt, så ville jeg snakke med mulige leverandører og tjekke om de har ledig kapacitet og om deres lead time er så lav som jeg gerne vil have. På den måde kan man undgå at få urealistiske forventninger.

Du ved godt at DSB netop har afsluttet en udbudsrunde?
Den runde har kørt de sidste par år, så der har været rigelig tid til at DSB kunne lægge vægt på hurtig levering i sin evalueringsmodel - om DSB mente at hurtig levering var nødvendig.
Om jeg husker ret, så skulle tilbuddene være DSB i hænde i begyndelsen af januar i år.
Teoretisk skulle DSB altså nu tygge på tilbud fra parterne i budrunden, men jeg tvivler stærkt på at alle deltagere har budt.
Der går seriøse rygter om ganske få bud.....og at visse af de store IKKE har budt.
Umiddelbart vil jeg tror at tankerne fra DSBs rapport om "fremtidens tog" fra 2017 mht. negativt cash-flow kan have virket afskrækkende om DSB har fastholdt dette gennem forhandlingerne.
Rapporten findes her - Fremtidens Tog 2017
Gå til side 103 - tabel 11.2

Jeg er ved at sætte popcorn over til den dag, hvor DSB offentliggøre resultatet af udbuddet.
Det kan blive spændende på flere ledder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak